Realizace výuky předmětů speciálně pedagogické péče žáků s postižením zraku v základním vzdělávání
Abstrakt
Cílem bakalářské práce je popis realizace předmětů speciálně pedagogické péče žáků s postižením zraku v základním vzdělávání. Dílčím cílem práce je nastínit pohled na proces výuky speciálně pedagogické péče. Bakalářská práce je rozdělena na část teoretickou, praktickou a přílohovou část.
Teoretická část pojednává o problematice zrakového postižení. V této části jsou zpracovány odborné články a publikace, které se zaměřují na současnou klasifikaci zrakového postižení, specifika kognitivního vývoje a kompenzační mechanismy. Jsou zde vymezena legislativní opatření pro vzdělávání na základní škole pro zrakově postižené a představeny konkrétní předměty speciálně pedagogické péče.
Praktická část je vypracována v souladu s poznatky z části teoretické. Zaměřuje se na realizaci výuky předmětů na dvou konkrétních institucích v Praze a v Brně. Dále se praktická část zabývá metodikou vyučování vybraných předmětů - zraková stimulace, logopedie, nácvik psaní na počítači, prostorová orientace, specifické poruchy učení. K naplnění cílů kvalitativního výzkumu a sběru dat byly použity polostrukturované rozhovory se speciálními pedagogy a zúčastněné pozorování. Další poznatky byly získány analýzou dokumentů ŠVP.
Přílohová část obsahuje vlastní fotografie pomůcek, které jsou využívány při vyučování jednotlivých předmětů na pozorovaných institucích.
Výsledkem bakalářské práce je popis realizace předmětů speciálně pedagogické péče na dvou vybraných institucích. Práce přináší informace nejen o materiálních pomůckách a formách, které se při výuce používají, ale také informace o personálním a prostorovém zajištění výuky a přináší tak poznatky, které nejsou z běžných zdrojů dostupné.