Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorPrázdná, Radka
dc.contributor.authorHovorková, Zuzana
dc.date.accessioned2024-03-12T08:57:43Z
dc.date.available2024-03-12T08:57:43Z
dc.date.issued2020
dc.date.submitted2020-06-03
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/43160
dc.description.abstractCíl práce spočívá v aktuálním poznání systému výcviku vodících psů v ČR. Dílčím cílem je kvalitativní rozbor a komparace fáze předání vodícího psa klientům se zrakovým postižením v jednotlivých institucích zaměřených na výcvik vodícího psa v ČR. Pro naplnění uvedených cílů byla využita kvalitativní strategie v designu případové studie zaměřená na popis a komparaci systému výcviku vodících psů s akcentem rozboru fáze předávání kompenzační pomůcky. Pro sběr dat byl využit rozhovor a analýza dokumentů. Práce je rozdělena na dvě části, a to na část teoretickou a praktickou. Teoretická část zahrnuje tři kapitoly. První kapitola se věnuje pojmu jedinec se zrakovým postižením, prostorové orientaci a kompenzačním pomůckám. Ve druhé kapitole je popsán systém výcviku vodícího psa, od vlastního chovu až po samotné předávání kompenzační pomůcky. Poslední kapitola teoretické části se zabývá institucemi, které zprostředkují výcvik vodících psů. Praktická část bakalářské práce obsahuje výzkumný cíl a výzkumnou otázku. Data byla sbírána prostřednictvím kvalitativního šetření a byly využity tyto metody: polostrukturovaný rozhovor a analýza dokumentů. Zúčastněné pozorování nebylo realizováno z důvodu pandemie Koronaviru. Na účast ve výzkumu přistoupilo pět z deseti organizací, které v ČR zajišťují výcvik vodících psů. V souladu s vymezeným cílem byla formulovaná výzkumná otázka: "Jaké jsou rozdíly u jednotlivých organizací ČR, cvičící VP, při fázi předávání vodícího psa klientovi ?" Ze získaných poznatků, šetřeného souboru, vyšlo najevo, že se instituce liší pouze v tom, že ne všechny organizace nabízí klientům možnost být se svým budoucím vodícím psem sami a v době trvání této fáze. Obvykle trvá 14 až 21 dnů, ale některé organizace přistupují k této fázi velmi individuálně a délku této fáze přizpůsobují potřebám konkrétního jedince. Kvalifikační práci lze využít jako studijní materiál pro studenty humanitně zaměřených studijních programů. Výsledky mohou posloužit jako zpětná vazba praxe pro instituce, které provádějí výcvik vodících psů.cze
dc.format55 s. (86 729 znaků)
dc.format55 s. (86 729 znaků)
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectsystém výcviku; vodící pes; zrakové postiženícze
dc.subjecttraining system; guide dog; visual impairmenteng
dc.titleSystém výcviku vodících psů v České republicecze
dc.title.alternativeThe system of training guide dogs in the Czech republiceng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag59151
dc.description.abstract-translatedThe aim of the work lies in the current knowledge of the system of training guide dogs in the Czech Republic. A partial goal is a qualitative analysis and comparison of the phase of handing over the guide dog to clients with visual impairment in individual institutions focused on guide dog training in the Czech Republic. To fulfil these goals, a qualitative strategy was used in the design of a case study focused on the description and comparison of the training system of guide dogs with an emphasis on the analysis of the phase of handing over the compensatory aid. An interview and document analysis were used for data collection. The work is divided into two parts, the theoretical and practical part. The theoretical part includes three chapters. The first chapter deals with the concept of an individual with visual impairment, spatial orientation, and compensatory aids. The second chapter describes the system of training the guide dog, from the breeding itself to the actual delivery of compensatory aids. The last chapter of the theoretical part deals with institutions that mediate the training of guide dogs. The practical part of the bachelor thesis contains a research goal and a research question. Data were collected through a qualitative survey and the following methods were used: semi-structured interview and document analysis. Participatory observation was not performed due to the Coronavirus pandemic. Five out of ten organizations that provide guide dog training in the Czech Republic took part in the research. In accordance with the defined goal, a research question was formulated: "What are the differences in individual organizations of the Czech Republic, practicing VP, in the phase of handing over the guide dog to the client?" The findings of the survey showed that the institution differs only in that not all organizations offer clients the opportunity to be with their future guide dog alone and for the duration of this phase. It usually lasts 14 to 21 days, but some organizations approach individually and adjust the length of this phase to the needs of an individual. The qualification thesis can be used as a study material for students of humanities-oriented study programs. The results can serve as practice feedback for institutions that train guide dogs.eng
dc.date.accepted2020-07-07
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineSpeciální pedagogika - vychovatelstvícze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programSpeciální pedagogikacze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeJánský, Petr


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam