Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorNováková, Eliška
dc.contributor.authorSmolíková, Dagmar
dc.date.accessioned2024-03-12T08:58:51Z
dc.date.available2024-03-12T08:58:51Z
dc.date.issued2020
dc.date.submitted2020-06-02
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/43244
dc.description.abstractTato bakalářská práce se zabývá problematikou hry na akordeon u dětí školního věku z pohledu fyzioterapie. Ergonomie hry na akordeon je v současnosti stále ještě v pozadí zájmu. Hra na akordeon představuje pro hráče jednostrannou fyzickou zátěž a vlivem nesprávného zatížení pohybového aparátu se rozvíjí svalová nerovnováha. Nesprávné návyky mohou snadno dříve nebo později způsobit bolesti zad, vadné držení těla a další problémy. Cílem této práce bylo popsat problematiku hry na akordeon, zjistit, jak špatné návyky při hře na akordeon působí na pohybový systém a navrhnout cvičební jednotku pro děti školního věku hrající na akordeon. V teoretické části je popsána hra na akordeon, axiální systém, vývoj dítěte školního věku, držení těla a postura, hluboký stabilizační systém a v neposlední řadě také vybrané fyzioterapeutické koncepty. Praktická část je zpracována formou kvalitativního výzkumu. Data byla získána formou kazuistik, které zahrnují anamnézu společně s kineziologickým rozborem. Výzkumný soubor tvořily děti školního věku, které již 2-3 roky hrají na akordeon. S probandy jsem pracovala po dobu 3 měsíců, nejdříve jednou týdně pod mým dohledem, od páté terapie jsme se setkávali v odstupu 14 dnů. Při první terapii jsem u všech probandů pomocí rozhovoru odebrala anamnézu, provedla vstupní kineziologické vyšetření a stanovila krátkodobý rehabilitační plán. Před začátkem terapie jsem navrhla cvičební jednotku, která byla individuálně upravována dle schopností každého probanda. Cvičební jednotka obsahovala protahovací a uvolňovací cviky krční páteře i zápěstí, aktivaci správného dechového stereotypu, aktivaci hlubokého stabilizačního systému s prvky dynamické neuromuskulární stabilizace a akrální koaktivační terapie, dále kompenzační cvičení s overballem a také bylo využito senzomotorické stimulace. Na závěr jsem při poslední terapii provedla výstupní kineziologický a stanovila dlouhodobý rehabilitační plán. Na základě výzkumné části a subjektivních pocitů probandů jsem vypozorovala, že došlo ke zlepšení dechového stereotypu, držení těla při hře na akordeon i ke zmírnění bolesti zad.cze
dc.format99 s.
dc.format99 s.
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectakordeoncze
dc.subjectvadné držení tělacze
dc.subjectsvalové dysbalancecze
dc.subjecthluboký stabilizační systémcze
dc.subjectfyzioterapeutické konceptycze
dc.subjectaccordioneng
dc.subjectfaulty postureeng
dc.subjectmuscle imbalanceseng
dc.subjectdeep stabilization systemeng
dc.subjectphysiotherapeutic conceptseng
dc.titleHra na akordeon u dětí školního věku z pohledu fyzioterapiecze
dc.title.alternativePlaying the accordion for school-age children from the perspective of physiotherapyeng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag61681
dc.description.abstract-translatedThis bachelor thesis deals with the issue of playing the accordion by children in a school age within the perspective of physiotherapy. Ergonomics of playing the accordion is currently still in the background of interests. For the player (in this case school-aged child), playing the accordion presents a one-sided physical activity and because of incorrectly loaded musculoskeletal system, the muscle imbalance evolves. Incorrect habits, can sooner or later, easily case problems such as back pain, poor posture and many others. The goal of this work was to describe the problem of playing the accordion, determine, how incorrect habits affects the musculoskeletal system and design an exercise program school-aged children playing the accordion. In theoretical part, playing the accordion, axial system, school-aged child evolution, posture, deep stabilization system and selected physiotherapeutic concepts are described. Practical part is processed by form of qualitative research. Data were contained by form of case reports, which includes anamnesis together with kinesiologic analysis. The research group was formed by children, who are already playing the accordion for 2-3 years. I worked with probands for 3 months. In first four therapies, my supervision over probands was once a week and after the fifth therapy, the time period of my supervision was extended for another week. Before the first therapy, I created an exercise program, which was individually modified according to abilities of each proband. Exercise program contained stretching and relaxing exercises of the cervical spine and wrist, activation of correct breathing stereotype, activation of a deep stabilization system with elements of dynamic neuromuscular stabilization and acral coactivation therapy, compensation exercise with overball and sensomotoric stimulation. In the end, during the last therapy, I determined kinesiologic outcome and long-term rehabilitation plan. Based on the research and subjective feelings of probands, I observed and improvement of breathing stereotype, posture during playing the accordion and spine pain relief.eng
dc.date.accepted2020-07-02
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineFyzioterapiecze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programSpecializace ve zdravotnictvícze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeZeman, Marek


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam