dc.contributor.advisor | Hrušková, Martina | |
dc.contributor.author | Sekalová, Eva | |
dc.date.accessioned | 2024-03-12T08:59:00Z | |
dc.date.available | 2024-03-12T08:59:00Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.date.submitted | 2020-06-01 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/43255 | |
dc.description.abstract | V bakalářské práci se zabývám problematikou dětí umístěných v zařízeních ústavní výchovy. Cílem práce je zjištění aktuálního pohledu dětí z dětských domovů, zda pociťují své sociální znevýhodnění vůči vrstevníkům v prostředí školy, na sociálních sítích a během společenských akcí.
Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části je popsáno fungování dětského domova, jako zařízení ústavní výchovy, oblast sociálního znevýhodnění a jeho vlivu na děti jím ohrožené a následně jsou rozebrány přístupy sociální práce související s danou problematikou.
V praktické části je zvolena kvantitativní výzkumná strategie s metodou dotazování. Sběr výzkumných dat proběhl v srpnu až září 2019 prostřednictvím anonymního dotazníku, na který odpovídalo 112 dětí, ve věku 7-18 let, z 11 dětských domovů z Jihočeského, Jihomoravského a Moravskoslezského kraje.
Po zpracování a statistickém vyhodnocení dat metodou Chí-kvadrátu, testem nezávislosti v kontingenční tabulce, nebyla má hypotéza potvrzena, jelikož pouze u dvou otázek z patnácti se prokázal negativní vztah mezi pobytem dětí v dětském domově a chováním okolí. Z čehož lze vyvodit závěr, že děti z dětských domovů, ve většině případů, subjektivně nevnímají své sociální znevýhodnění.
Tato bakalářská práce může například sloužit jako aktuální informační materiál dětským domovům a bylo by ji možné také využít jako podklad pro další výzkumy subjektivního vnímání dětí z dětských domovů. | cze |
dc.format | 83 s. (140 321 znaků) | |
dc.format | 83 s. (140 321 znaků) | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | Ústavní výchova | cze |
dc.subject | dětský domov | cze |
dc.subject | sociální znevýhodnění | cze |
dc.subject | sociální práce | cze |
dc.subject | předsudky | cze |
dc.subject | stereotypy | cze |
dc.subject | etiketizace | cze |
dc.subject | stigmatizace | cze |
dc.subject | diskriminace | cze |
dc.subject | Institutional education | eng |
dc.subject | children's home | eng |
dc.subject | social disadvantage | eng |
dc.subject | social work | eng |
dc.subject | prejudices | eng |
dc.subject | stereotypes | eng |
dc.subject | labelling | eng |
dc.subject | stigmatization | eng |
dc.subject | discrimination | eng |
dc.title | Život dětí z dětských domovů | cze |
dc.title.alternative | How Children in Foster Homes Perceive Their Life Situation | eng |
dc.type | bakalářská práce | cze |
dc.identifier.stag | 61696 | |
dc.description.abstract-translated | In my bachelor's thesis, I deal with the issue of children placed in care institutions. The aim of the work is to find out the current view of children from children's homes, whether they feel their social disadvantage with respect to peers in the school environment, on social networks and during social events.
The work is divided into the theoretical and practical part. The theoretical part describes the functioning of the children's home, as a facility for institutional education, the area of social disadvantage and its impact on children at risk, and then discusses the approaches of social work related to the issue.
In the practical part, a quantitative research strategy using a method of questioning is applied. The collection of research data took place in August to September 2019 using an anonymous questionnaire, to which 112 children, aged 7-18, from 11 children's homes from the South Bohemian, South Moravian and Moravian-Silesian regions responded.
After processing and statistical evaluation of the data by the Chi-square method, applying a test of independence in the contingency table, my hypothesis was not confirmed, as only two out of fifteen questions showed a negative relationship between children's stay in the children's home and the behaviour of the environment. As a result, children from children's homes, in most cases, do not subjectively perceive their social disadvantage.
This bachelor's thesis can provide an up to date information material for children's home management and it could also be used as a basis for further research on the subjective perception of children being placed in institutional care. | eng |
dc.date.accepted | 2020-07-08 | |
dc.description.department | Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Sociální práce ve veřejné správě | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Bc. | |
dc.thesis.degree-program | Sociální politika a sociální práce | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |
dc.contributor.referee | Shivairová, Olga | |