dc.contributor.advisor | Mojžíšová, Adéla | |
dc.contributor.author | Krejčová, Kateřina | |
dc.date.accessioned | 2024-03-12T08:59:18Z | |
dc.date.available | 2024-03-12T08:59:18Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.date.submitted | 2020-06-01 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/43273 | |
dc.description.abstract | Opuštění ústavní výchovy je pro mladé dospělé významným milníkem. Po opuštění ústavu se mohou ocitnout úplně sami na okraji společnosti. Proto se tato práce zabývám právě životem mladých dospělých po skončení ústavní výchovy. Mapuje jejich kroky po několika letech samostatného života.
Práce se zabývá problematikou ukončení ústavní výchovy a následným samostatným životem mladých dospělých. Cílem bakalářské práce je zjistit, jak jsou mladí dospělí připravováni na přechod do samostatného života. Práce dále zjišťuje, jak se proces integrace daří a jaké nástroje jsou používány pro jeho usnadnění. Rozdělena je práce na část teoretickou a praktickou. V teoretické části jsou definovány základní pojmy. Prvním pojmem je sociální pracovník. Ten je zde uváděn ve všech podobách, se kterými se mladý dospělý může setkat při opouštění ústavní péče. Dále je zde definována ústavní výchova. Její jednotlivé typy a rozdělení. Práce definuje cílovou skupinu, tedy mladé dospělé. V samostatné kapitole se práce věnuje dětskému domovu a fázi odchodu ze zařízení s ohledem na cíl práce. Jsou zde zmapovány některé projekty zaměřené na podporu integrace dětí z institucionální péče do samostatného života. V rámci výzkumu byla zvolena kvalitativní metoda sekundární analýzy dokumentů mladých dospělých, kteří zařízení ústavní výchovy opustili. Tato analýza má ukázat úspěšnost mladých dospělých v samostatném životě. V práci je uvedena současná podoba jejich života. Výzkumné výsledky ukazují zapojení do projektu. Součástí je i vyhodnocení znalostí po absolvování projektu, který má se samostatným životem pomoci. Z výzkumu vyplývá, že i přes rovnost šancí, kterou se dětský domov snažil dětem během let strávených v ústavní péči připravit, se samostatného života každý chopil jinak. Je zde patrné, že záleží nejen na možnostech a šancích, ale také na osobním postoji každého mladého dospělého, jeho návycích a zázemí, ze kterého do ústavní výchovy přichází. Přes individuální přístup a respektování potřeb jednotlivých mladých dospělých zařízením i pracovníky speciálních programů, se ne každému mladému dospělému podaří po opuštění dětského domova začít žít úspěšný a spokojený život. | cze |
dc.format | 66 s. | |
dc.format | 66 s. | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | institucionální péče | cze |
dc.subject | mladý dospělý | cze |
dc.subject | sociální pracovník | cze |
dc.subject | samostatný život | cze |
dc.subject | integrace | cze |
dc.subject | institutional care | eng |
dc.subject | young adult | eng |
dc.subject | social worker | eng |
dc.subject | independent living | eng |
dc.subject | integration | eng |
dc.title | Integrace dětí z institucionální péče do samostatného života | cze |
dc.title.alternative | Integration of Children from Institutional Care to Independent Life | eng |
dc.type | bakalářská práce | cze |
dc.identifier.stag | 61723 | |
dc.description.abstract-translated | Leaving institutional care is an important milestone for young adults. After leaving the institute, they may find themselves completely on the fringes of society. Therefore, this work deals with the life of young adults after the end of institutional education. It maps their steps after several years of independent living.
The work deals with the issue of completion of institutional education and subsequent independent life of young adults. The aim of the bachelor thesis is to find out how young adults are prepared for this transition to independent living. The work also finds out how the integration process is doing and what tools are used to facilitate it. The work is divided into theoretical and practical part. The theoretical part defines the basic concepts. The first concept is a social worker. It is presented here in all the forms that a young adult may encounter when leaving institutional care. Institutional education is defined here. Its individual types and divisions. Furthermore, the work defines the target group of young adults. In a separate chapter, the work deals with the children's home and the phase of leaving the facility with regard to the goal of the work. Some projects aimed at supporting the integration of children from institutional care into independent living are mapped here. Within the research, a qualitative method of secondary analysis of documents of young adults who left institutional care was chosen. This analysis is intended to show the success of young adults in independent living. The work presents the current form of their lives. The research results show involvement in the project. It also includes the evaluation of knowledge after completing a project that is to help with independent living. Research shows that, despite the equal opportunities that the children's home tried to prepare for children during their years in institutional care, everyone took a separate life differently. It is obvious that it depends not only on the possibilities and chances, but also on the personal attitude of each young adult, his habits and the background from which he comes to institutional education. Despite the individual approach and respect for the needs of individual young adults, facilities and special program staff, not every young adult will be able to start living a successful and satisfied life after leaving the children's home. | eng |
dc.date.accepted | 2020-07-08 | |
dc.description.department | Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Sociální práce ve veřejné správě | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Bc. | |
dc.thesis.degree-program | Sociální politika a sociální práce | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |
dc.contributor.referee | Francová, Hana | |