Vzdělávání seniorů v rámci univerzity třetího věku jako forma aktivního stárnutí
Abstrakt
Tato bakalářská práce je zaměřena na vzdělávání v rámci univerzity třetího věku jako jednu z často zmiňovaných aktivit majících pozitivní vliv na seniory v rámci podpory aktivního stárnutí. Cílem této bakalářské práce je zmapovat motivaci seniorů ke vzdělávání na univerzitě třetího věku. Práce je dělena na dvě části. Teoretickou a empirickou. První část, teoretická, obsahuje čtyři kapitoly. První kapitola se zabývá stářím, stárnutím, aktivním stárnutím, životním stylem a volným časem seniorů. Druhá kapitola se týká sociálních a mezigeneračních kontaktů a bariér v životě seniorů. Třetí kapitola se věnuje vzdělávání seniorů a motivaci ke vzdělávání. Čtvrtá kapitola se zabývá institucemi, které zajišťují vzdělávání seniorů, a informačními a komunikačními technologiemi.
V druhé, empirické, části, nalezneme cíl bakalářské práce, kterým je zjistit, jakým způsobem jsou senioři motivováni ke vzdělávání na univerzitě třetího věku. V rámci této bakalářské práce byla zvolena kvalitativní výzkumná strategie z důvodu získání hloubkového popisu dané problematiky. Nalezneme zde také hlavní výzkumnou otázku, kterou je: Jaký přínos má pro seniory vzdělávání na U3V? Pro zodpovězení hlavní výzkumné otázky byly stanoveny dílčí výzkumné otázky a další doplňující otázky. Byla zvolena metoda dotazování, kdy pomocí techniky polostrukturovaného rozhovoru došlo ke zjištění potřebných dat. Výběrový soubor byl tvořen seniory navštěvujícími univerzitu třetího věku v Jihočeském kraji. Na základě získaných dat jsou pak výsledky analyzovány.
V rámci výzkumu bylo zjištěno, že senioři mají pro studium univerzity třetího věku mnoho důvodů, mezi které patří získání nových znalostí, zkušeností a rozvoj osobnosti. Sociální kontakty mají pro seniory velice důležitou roli a v rámci studia každý senior nalezne nové přátele, se kterými následně tráví svůj volný čas. Předávají si své životní zkušenosti a motivují se v osobním životě i ve studiu. Studium pozitivně ovlivňuje seniory po stránce fyzické i psychické. V rámci zhodnocení přináší studium seniorům mnoho přínosů, mezi něž patří posílení paměti, získání nových informací a nalezení nových volnočasových aktivit.