Využívání pomůcek pedagogiky Marie Montessori při výuce žáků s mentálním postižením
Abstrakt
Cílem bakalářské práce je zhodnotit dlouhodobější využívání pomůcek Marie Montessori při výuce žáků s mentálním postižením.
Teoretická část nastiňuje nové paradigma celého oboru speciální pedagogiky a vymezuje předmět a cíle psychopedie. Následující kapitola vysvětluje pojem mentální postižení a vývoj terminologie s ním spojenou. Samostatná kapitola je věnována vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Poslední kapitola popisuje vědecké vzdělávání Marie Montessori, principy Montessori pedagogiky jako alternativního směru vzdělávání, zaměřuje se na připravený didaktický materiál a jeho využívání při práci s dětmi s mentálním postižením - poruchou intelektového vývoje.
Výzkumný proces v praktické části je realizován metodou kvalitativního přístupu a je využito výzkumného designu případové studie a částečně též mnohonásobné případové studie. Bylo využito kvalitativních technik sběru dat, jako jsou metody zúčastněného pozorování a hloubkového rozhovoru, analýza zaměřená na zjišťování úrovně školních dovedností a výsledků činnosti ve sledovaných oblastech v průběhu jednoho školního roku. Použit byl i deník výzkumníka a studium dokumentace.
V závěru bakalářské práce je na základě výzkumného šetření a získaných teoretických poznatků potvrzeno naplnění stanoveného cíle. Je zde zhodnocena a zanalyzována úroveň dosažených výukových cílů v předmětu matematika ve vybraném učivu při dlouhodobějším využívání pomůcek Montessori pedagogiky u vybraných žáků s mentálním postižením. Používání dalších pomůcek tohoto pedagogického systému i mimo sledovanou oblast se ukázalo jako přínosné.
Kolekce
Související záznamy
Zobrazují se záznamy příbuzné na základě názvu, autora a předmětu.
-
Alternativní přístup vzdělávání a pedagogika Montessori
Gondeková, Renata (Jihočeská univerzita, 2011)Práce se zabývá alternativním školstvím, především pedagogikou Montessori, jejími výchovnými a vzdělávacími principy a charakteristikou předškolního vzdělávání. V hlavní části je porovnána mateřská školka Montessori s ... -
Význam pedagogiky Marie Montessori pro předškolní zařízení
Soukupová, Štěpánka (Jihočeská univerzita, 2012)Tato bakalářská práce se zabývá pedagogikou Marie Montessori, jejím historickým vývojem, uplatněním v českém systému vzdělávání a jejím přínosem pro děti v předškolním věku. Práce popisuje nejdůležitější prvky a principy ... -
Autorská kniha inspirovaná pedagogikou Marie Montessori
Pavlovcová, Helena (Jihočeská univerzita, 2014)Helena Pavlovcová, bakalářská práce Autorská kniha inspirovaná pedagogikou Marie Montessori. Teoretická část bakalářské práce vychází z poznatků Marie Montessori a zkoumá podstatu její pedagogiky, principy a myšlenky v ...