Využití hudebního nástroje djembe u klientů Střediska výchovné péče
Abstrakt
Tato bakalářská práce se zabývá využitím hudebního nástroje djembe u klientů Střediska výchovné péče. V práci byly stanoveny dva cíle. Prvním cílem bylo "Zpracovat návrh výchovného programu volnočasových aktivit s využitím hudebního nástroje djembe u klientů Střediska výchovné péče". Jako druhý cíl jsem si stanovila "Zmapovat možnosti využití hudebního nástroje djembe při tvorbě volnočasových programů pro klienty Střediska výchovné péče". Bakalářská práce se skládá z teoretické a praktické části. Teoretická část obsahuje čtyři kapitoly. Kapitola první, kromě charakteristiky etopedie a jejího postavení ve speciální pedagogice, specifikuje poruchy chování a faktory, které jejich vznik ovlivňují. Nakonec popisuje Středisko výchovné péče. Druhá část je věnována charakteristice volnočasových aktivit obecně a jejich funkci při působení na klienty s poruchou chování. Tématem třetí kapitoly je muzikoterapie, včetně bubnování, a její využití u klientů s poruchami chování. Ve čtvrté kapitole jsou přiblíženy hudební nástroj djembe a zásady bubnování. V praktické části je popsána metodologie výzkumu, vlastní realizace a výsledky výzkumu. Jako výzkumné metody byly zvoleny metody kvalitativního výzkumu: pozorování, rozhovory a sekundární analýza dokumentů. Autorka připravila pro pilotní ověření 180minutový program, který realizovala se šesti klienty. Na základě tohoto ověření byl sestaven a odzkoušen 60minutový program se třemi různými skupinami klientů, kterých bylo celkem čtrnáct. Po zrealizování 60minutových programů bylo zjištěno, že časová dotace těchto programů je nedostačující. Proto byla připravena a odzkoušena výsledná 90minutová verze se skupinou pěti klientů. Součástí bakalářské práce je příloha, ve které jsou uvedeny návrhy pro relaxační části programu bubnování na djembe. Součástí kapitoly Výsledky jsou kromě výsledné 90minutové verze programu i závěry z rozhovorů s pracovníky Střediska výchovné péče o dalším využití hudebního nástroje djembe.