dc.contributor.advisor | Prázdná, Radka | |
dc.contributor.author | Voldřichová, Štěpánka | |
dc.date.accessioned | 2024-03-12T08:59:33Z | |
dc.date.available | 2024-03-12T08:59:33Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.date.submitted | 2020-06-03 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/43290 | |
dc.description.abstract | Bakalářská práce se zabývá tématem Integrační proces studenta se sluchovým postižením do hlavního vzdělávacího proudu. Je příkladem dobré praxe, kdy se dá pomocí augmentativní a alternativní komunikace, reedukace čtení, logopedické rehabilitace a kompenzace sluchu závěsnými sluchadly rozvinout komunikační dovednosti a kompetence studenta s oboustrannou těžkou percepční nedoslýchavostí.
Cílem bakalářské práce je zpracování adekvátní odborné báze problému integrovaného vzdělávání jedinců se sluchovým postižením a na tomto podkladě v designu případové studie popsat a analyzovat edukační historii a současnost studenta se sluchovým postižením.
Práce je strukturována do dvou částí, na teoretickou a praktickou. Teoretická část definuje základní okruhy úzce spojené s tématem, kterým je sluchové postižení. První kapitola vymezuje terminologii, klasifikaci, etiologii a dopady sluchového postižení. Ve druhé kapitole je popsána osobnost dítěte a jeho komunikační kompetence. Poslední kapitola se zabývá systémem vzdělávání žáků se sluchovým postižením.
Empirická část se zaměřuje na formy a metody práce, pedagogické a výchovně vzdělávací postupy využité k rozvoji chlapcových komunikačních dovedností. Dále poukazuje na to, jakým způsobem ovlivňují jeho integraci do hlavního vzdělávacího proudu, sociální začlenění a jeho vztahy s okolím. Pro naplnění zmíněných cílů práce je uplatněn kvalitativní výzkum v designu případové studie. Z důvodu komplexnosti a celistvosti případu jsou podrobně zpracována anamnestická data, rozhovory s matkou, studentem a se zaměstnancem neziskové organizace KreBul.
Výzkum poukazuje na řadu zajímavých informací. Vyplývá z něj, že v rozvoji komunikačních dovedností je velmi důležitá iniciativa ze strany matky, chlapce i učitelů, týmová spolupráce všech zúčastněných stran, přátelská, příjemná a citlivá atmosféra nastavená ve třídě, v sledovaném případě nařízená orální metoda, doporučené speciálně pedagogické postupy a patřičným způsobem učiteli volené metodické postupy, důslednost při dodržování jasně nastavených pravidel a šance studenta vzdělávat se v kolektivu intaktních žáků, jež mu byli a stále ještě jsou velkou motivací v jeho rozvoji.
Po formálních a obsahových úpravách může být text závěrečné bakalářské práce využitelný pro rodičovskou veřejnost. Zjištěné skutečnosti mohou využít jako informační materiál školy a pedagogická veřejnost. Zpracovaná studie může sloužit praxi jako zpětná vazba pro instituce, kde probíhá integrace žáků se sluchovým postižením. | cze |
dc.format | 89 s. (164 121 znaků) | |
dc.format | 89 s. (164 121 znaků) | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | sluchové postižení | cze |
dc.subject | osobnost | cze |
dc.subject | komunikační kompetence | cze |
dc.subject | systém vzdělávání | cze |
dc.subject | Hearing impairment | eng |
dc.subject | Personality | eng |
dc.subject | Communication skills | eng |
dc.subject | Education system | eng |
dc.title | Integrační proces studenta se sluchovým postižením do hlavního vzdělávacího proudu | cze |
dc.title.alternative | Integration Process of the Student with hearing Impairment in the Mainstream | eng |
dc.type | bakalářská práce | cze |
dc.identifier.stag | 61749 | |
dc.description.abstract-translated | The bachelor thesis deals with the integration process of a student with hearing impairment into mainstream education. It is an example of good practice, where augmentative and alternative communication, re-education of reading, speech therapy rehabilitation and hearing compensation using the behind-the-year hearing aids can help develop communication skills and competences of a student with bilateral severe perceptual hearing loss.
The aim of the thesis is to elaborate an adequate professional basis of the issue of integrated education of people with hearing impairment and to describe and analyse the educational history and presence of a student with hearing impairment in the case study design.
The thesis is structured into two parts, theoretical and practical. The theoretical part defines the basic areas closely related to the topic of hearing impairment. The first chapter defines terminology, classification, aetiology and impacts of hearing impairment. The second chapter describes the child's personality and communication skills. The last chapter deals with the system of education of hearing impairment pupils.
The empirical part focuses on the forms and methods of work, pedagogical and educational procedures used to develop communication skills of a boy. It also shows how they influence his integration into mainstream education, social inclusion and relations. In order to meet the mentioned purposes of the thesis, qualitative research in the case study design has been used. Due to the complexity and integrity of the case, the history data, interviews with the mother, student and an employee of the non-profit organization KreBul have been processed in detail.
The research points to a number of interesting pieces of information. It suggests that the initiative from the mother, boy and teachers as well as the teamwork of all stakeholders, friendly, pleasant and sensitive classroom atmosphere, the ordered verbal method in the observed case, the recommended special pedagogical practices and the choice of methodical procedures by the teachers, consistency in adherence to clearly defined rules and the student's chances to learn in a team of intact pupils who have been a great motivation in his development, are very important in progress of communication skills.
Following formal and content modifications, the text of the final thesis can be used by the parents. The found facts can be used as a source of data by schools and the educational community. The study can serve as a feedback for the institutions involved in the integration process of pupils with hearing impairment. | eng |
dc.date.accepted | 2020-07-09 | |
dc.description.department | Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Speciální pedagogika - vychovatelství | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Bc. | |
dc.thesis.degree-program | Speciální pedagogika | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |
dc.contributor.referee | Jánský, Petr | |