dc.contributor.advisor | Prázdná, Radka | |
dc.contributor.author | Bláhová, Petra | |
dc.date.accessioned | 2024-03-12T08:59:35Z | |
dc.date.available | 2024-03-12T08:59:35Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.date.submitted | 2020-08-13 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/43292 | |
dc.description.abstract | Bakalářská práce s názvem Integrační proces žákyně se zrakovým postižením do hlavního vzdělávacího proudu předškolního a základního vzdělávání, případová studie se zabývá tématem integračního procesu dítěte se zrakovým postižením do hlavního vzdělávacího proudu předškolního a základního vzdělávání. Je zde předání základních informací o zrakovém postižení a úloze rodiny při integraci, dále je vysvětlena základní terminologie týkající se dítěte se zrakovým postižením a integrace zrakově postiženého dítěte do společnosti.
Cílem bakalářské práce bude zpracování adekvátní odborné báze problému integrovaného vzdělávání dětí se zrakovým postižením a na tomto podkladě v designu případové studie popsat a analyzovat edukační historii a současnost žákyně se zrakovým postižením.
Práce je strukturována do dvou částí, na teoretickou a praktickou. Teoretická část definuje základní okruhy úzce spojené s tématem zrakového postižení. První kapitola se zabývá dítětem, či žákem se zrakovým postižením, jeho klasifikací, vymezením pojmů a nejčastějšími oftalmologickými diagnózami. Ve druhé kapitole popisuji specifika vývoje dětí se zrakovým postižením - vývoj kognitivních funkcí, vývoj motoriky a socializace. Třetí kapitola práce je o možnostech kompenzace zrakového postižení. Zde se zabývám zejména zrakovým vnímáním, sluchovým vnímáním, hmatovým vnímáním a vyššími kompenzačními smysly. Poslední kapitolu teoretické části věnuji tématu systému vzdělávání žáků se zrakovým postižením. Tato část popisuje koncepční a legislativní rámec, předškolní vzdělávání žáků se zrakovým postižením, základní vzdělávání žáků se zrakovým postižením, specifika vzdělávacího procesu žáků se zrakovým postižením a činitelé ovlivňující vzdělávací proces žáků se zrakovým postižením v hlavním vzdělávacím proudu.
V praktické části se věnuji konkrétní žákyni, která byla začleněna do vzdělávání v běžné mateřské škole a v mateřské škole pro děti se zrakovým postižením a následně v běžné základní škole hlavního vzdělávacího proudu. Při praktické části jsem použila případovou studii. Zde jsem si kladla za cíl ukázat metodické postupy, kterých bylo využito při začleňování žákyně do vzdělávacího proudu.
Výzkum poukazuje, že základní škola má snahu zapojit žákyni s postižením zraku do hlavního vzdělávacího proudu. Nepodařilo se zde, ale úplně nahradit kompletní možnosti zaměřené na žáky se zrakovým postižením. Se žákyní více pracuje asistent pedagog než učitel. Socializace ve třídě je úspěšná, ale žákyni chybí vrstevníci se stejným zdravotním znevýhodněním. | cze |
dc.format | 71 s. (114 110) | |
dc.format | 71 s. (114 110) | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | zrakové postižení | cze |
dc.subject | Turnerův syndrom | cze |
dc.subject | integrované vzdělávání | cze |
dc.subject | metodické postupy | cze |
dc.subject | socializace | cze |
dc.subject | visual impairment | eng |
dc.subject | Turner syndrome | eng |
dc.subject | integrated education | eng |
dc.subject | methodological procedures | eng |
dc.subject | socialization | eng |
dc.title | Integrační proces žákyně se zrakovým postižením do hlavního vzdělávacího proudu předškolního a základního vzdělávání, případová studie | cze |
dc.title.alternative | The Integration Process of the Pupil with Visual Impairments in Mainstream Preschool and Primary Education, a Case Study | eng |
dc.type | bakalářská práce | cze |
dc.identifier.stag | 61751 | |
dc.description.abstract-translated | This thesis deals with integration process for visually impaired child during preschool and elementary education. Basic information and importance of family during integration are provided as well as basic terminology connected to visually impaired child and its integration into society.
The aim of this thesis is to give professional view of integrational education of visually impaired children, describe and analyse educational past and present of visually impaired pupil.
The thesis is divided into two parts, a theoretical and a practical part. The theoretical part gives definition of basic structures which are connected with visual impairment. First chapter deals with visually impaired child, its classification, definitions and most frequent ophthalmological diagnosis. In second chapter specifics of visually impaired children can be found - cognitive functions, motor skills and socialization. Compensatory possibilities are provided in chapter three. It also concerns with visual, tactile and auditory perception and higher compensatory senses. Last chapter focuses on the education system of visually impaired students. It describes conceptual and legislative framework, preschool and elementary education, its specifics and factors affecting process of education in the main educational stream.
The practical part is focused on specific student who was incorporated in usual kindergarten as well as in kindergarten for visually impaired children. Later on, she was attending usual elementary school. I used case study for my practical part. My goal was to demonstrate methodological procedures which were used during student's integration into the main educational stream.
The research shows that elementary school tries to get visually impaired student involved in the main educational stream. However, all complete options concerning visually impaired children cannot be substituted. Student works more with the teaching assistant than the teacher. Classroom socialization turns out to be successful, although there are no other students with disabilities and she would welcome one. | eng |
dc.date.accepted | 2020-09-16 | |
dc.description.department | Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Speciální pedagogika - vychovatelství | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Bc. | |
dc.thesis.degree-program | Speciální pedagogika | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |
dc.contributor.referee | Jánský, Petr | |