dc.contributor.advisor | Prázdná, Radka | |
dc.contributor.author | Sajtlová, Tereza | |
dc.date.accessioned | 2024-03-12T08:59:41Z | |
dc.date.available | 2024-03-12T08:59:41Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.date.submitted | 2020-08-13 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/43298 | |
dc.description.abstract | Tato bakalářská práce se zabývá problematikou inkluze, s konkrétním zaměřením na dítě s kochleárním implantátem v mateřské škole hlavního vzdělávacího proudu. Cílem bakalářské práce je zpracovat teoretickou bázi problematiky dětí s kochleárním implantátem v souvislosti s jejich edukací, a na tomto podkladě provést případovou studii dítěte s kochleárním implantátem v mateřské škole hlavního vzdělávacího proudu s evaluačním akcentem edukačního procesu.
Práce je rozdělená na část teoretickou a praktickou. Teoretická část se ve své první kapitole zaměřuje na oblast sluchového postižení, definuje základní pojmy a popisuje specifika u dětí se sluchovým postižením. Druhá kapitola obsahuje základní termíny a poznatky v oblasti kochleárního implantátu. Třetí a zároveň poslední kapitola teoretické části se zabývá předškolním vzděláváním ve vztahu ke sluchovému postižení.
Praktická část se zaměřuje na hustý popis dosavadního vývoje chlapce ve všech oblastech s větším zaměřením na komunikační kompetence a průběh předškolního vzdělávání. Dále poukazuje na jednotlivá podpůrná opatření a jejich využití při jeho integraci do hlavního vzdělávacího proudu. Pro naplnění zmíněných cílů práce je uplatněn kvalitativní výzkum, který probíhal formou pozorování, polostrukturovaných rozhovorů a analýzy dokumentů. Z důvodu celistvosti a komplexnosti případu byly podrobně zpracovány anamnestické údaje, rozhovory se zákonnými zástupci a pedagogickými pracovníky.
Výzkumným šetřením bylo zjištěno, že volba zařazení dítěte do vzdělávání v hlavním vzdělávacím proudu nemusí být vždy vhodnou variantou, jelikož každé dítě je jedinečné a má své určité potřeby a limity. Prostřednictvím podrobné analýzy bylo tedy zjištěno, že inkluze je velmi individuální záležitost podmíněna mnoha faktory, kterými jsou konkrétně ve vztahu k danému chlapci s kochleárním implantátem například úspěšnost rehabilitace, úroveň komunikačních dovedností, správná volba komunikačního systému, dopad sluchového postižení na dílčí oblasti vývoje a v neposlední řadě spolupráce rodiny s předškolním zařízením. | cze |
dc.format | 87 s. (160 957 znaků). | |
dc.format | 87 s. (160 957 znaků). | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | sluchové postižení; kochleární implantát; inkluze; předškolní vzdělávání; komunikační kompetence | cze |
dc.subject | Hearing impairment; a cochlear implant; inclusion; preschool education; communication skills | eng |
dc.title | Inkluze dítěte s kochleárním implantátem v mateřské škole hlavního vzdělávacího proudu | cze |
dc.title.alternative | The inclusion of the child with a cochlear implant in the preschool mainstream education | eng |
dc.type | bakalářská práce | cze |
dc.identifier.stag | 61758 | |
dc.description.abstract-translated | This bachelor thesis deals with the problem of inclusion, concretely focused on a child with a cochlear implant in a kindergarten of a mainstream education. The target of this thesis is to make a theoretical basis of children with a cochlear implant problematic related to their education and on this basis make a case study of a child with a cochlear implant in a kindergarten of a mainstream education in an evaluation accent of an education process.
The thesis is devided into two parts, theoretical and practical. The theoretical part is in its first chapter focused on an area of hearing impairment, defines the basic concepts and describes the specifics of children with a cochlear implant. The second chapter contains the basic terms and knowledges of a cochlear implant. The third and also the last chapter of a theoretical part deals with preschool education in a relation to the hearing impairment.
The practical part focuses on a description of a development of the boy in all areas with a bigger focus on communicative competention and a process of preschool education. Also points to the separate support measures and their usage by his integration to the mainstream education. For the filling of this targets was being applied a research which took the form of observation, halfstructurated dialogues and document analysis. Due to entirety complexity the dialogues with the parents and the kindergarten teachers and anamnestic data has been detailed.
By the research investigation it has been found out that the choice of a child placement to the mainstream education doesn´t have to be the suitable variant because every child is unique and has its own needs and limits. Through the detail analysis has been found out that the inclusion is very individual matter conditioned by many factors. Due to the relation to this mentioned boy with a cochlear implant there are these: a rehabilitation success, the level of communication skills, the correct choice of communicative system, the impact of hearing impairment to the separate parts of the development ant the last but not the least the cooperation of the parents and the preschool facility. | eng |
dc.date.accepted | 2020-09-14 | |
dc.description.department | Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Speciální pedagogika - vychovatelství | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Bc. | |
dc.thesis.degree-program | Speciální pedagogika | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |
dc.contributor.referee | Malinovská, Olga | |