dc.contributor.advisor | Havránková, Renata | |
dc.contributor.author | Peštálová, Nela | |
dc.date.accessioned | 2024-03-12T09:00:05Z | |
dc.date.available | 2024-03-12T09:00:05Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.date.submitted | 2020-06-02 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/43321 | |
dc.description.abstract | Ochrana člověka za mimořádných událostí je jedno z témat, kterému se dnes opět dostává větší pozornosti a jeho výuka se intenzivně podporuje. Velkou zásluhu na tom má Hasičský záchranný sbor České republiky, který v rámci přípravy obyvatelstva vytváří řadu aktivit. Mimo jiné se podílí například na tvorbě naučných knih, brožur, videí a pracovnách listů pro školy.
V současné době probíhá výuka a vzdělávání v oblasti ochrany obyvatelstva ve dvou rovinách. První se zabývá vzděláváním odborníků a ta druhá výchovou a vzděláváním obyvatelstva. V případě vzdělávání již zmiňovaného obyvatelstva je nutné začít vštěpovat základní pravidla už dětem v mateřských školách. Oblast ochrany člověka za mimořádných událostí se proto stala součástí rámcových vzdělávacích programů jak pro předškolní, tak i základní a střední vzdělání.
Teoretická část bakalářské práce se zabývá právě tématikou ochrany obyvatelstva ve vzdělávacích plánech na základních školách. Cílem vzdělávání žáků je osvojit si informace důležité pro ochranu životů, zdraví, majetku a životního prostředí při předcházení mimořádným událostem nebo jejich případném vzniku. Velkou kapitolu tvoří materiály pro výuku, které jsou volně ke stažení na stránkách Hasičského záchranného sboru České republiky. Zmíněny jsou zde i tísňové linky, které v případě vzniku mimořádné události hrají důležitou roli. Kvůli dnes stále častějšímu cestování byly do práce zařazeny i tísňové linky v zahraničí.
Cílem bakalářské práce bylo zjistit úroveň znalostí žáků 8. tříd základních škol v oblasti ochrany obyvatelstva za mimořádných událostí na území okresu Třebíč. Následně porovnat znalosti žáků, kteří bydlí a zároveň dochází do školy v zóně havarijního plánování jaderné elektrárny Dukovany a žáků, kteří bydlí a dochází do školy mimo zónu havarijního plánování jaderné elektrárny.
Pomocí dotazníkové šetření a metod matematické a deskriptivní statistiky bylo zjištěno, že Znalosti žáků druhého stupně základních škol v oblasti ochrany obyvatelstva za mimořádných událostí na území okresu Třebíč, dosahují alespoň
70 % a také, že "Znalosti žáků základních škol v zóně havarijního plánování nejsou statisticky významně vyšší než znalosti žáků, kteří dochází do školy mimo zónu havarijního plánování."
Přínosem této práce je získaný ucelený přehled o výuce Ochrany člověka za mimořádných událostí na základních školách. Dále by práce mohla posloužit jako námět budoucích diplomových či bakalářských prací s možností zaměřit výzkumnou část na jiné území republiky. | cze |
dc.format | 80 s. (108 431 znaků) | |
dc.format | 80 s. (108 431 znaků) | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | Ochrana obyvatelstva | cze |
dc.subject | vzdělávání žáků na základních školách | cze |
dc.subject | tísňové linky | cze |
dc.subject | rámcově vzdělávací program | cze |
dc.subject | Protection of the population | eng |
dc.subject | education of pupils in primary schools | eng |
dc.subject | emergency lines. framework educational program | eng |
dc.title | Úroveň znalostí žáků základní školy v oblasti ochrany obyvatelstva za mimořádných událostí na území okresu Třebíč | cze |
dc.title.alternative | Level of Sphere - of - Knowledge of Primary School Pupils in Population Protection in Emergency Situations in the District Třebíč | eng |
dc.type | bakalářská práce | cze |
dc.identifier.stag | 61792 | |
dc.description.abstract-translated | Protecting people from emergencies is one of the topics that will return to great attention today and its teaching is intensively used. The fire brigade of the Czech Republic has a great deal of credit for this, which uses its activities in the preparation of the population, such as creating or participating in the creation of learned books, brochures, photographs and worklists for schools.
At present, teaching and education in the field of population protection takes place on two levels. The first deals with the education of professionals and the second with the education and training of the population. With regard to the education of the already mentioned population, it is necessary to start inculcating basic rules in children in kindergartens. The area of human protection in emergencies is thus part of the framework educational programs for both pre-school, primary and secondary education.
The theoretical part of the bachelor's thesis deals with the topic of population protection in educational plans at primary schools. The aim of educating pupils is to acquire information important for the protection of lives, health, property and the environment in the prevention of emergencies or their possible occurrence. A large chapter consists of teaching materials, which can be freely downloaded from the website of the Fire and Rescue Service of the Czech Republic. I also mention the hotlines that are important in the event of an emergency. Today allows a lot of travel, so I also included emergency lines abroad.
The aim of the bachelor thesis was to determine the level of knowledge of 8th grade primary school pupils in the field of emergency protection in the Třebíč district and then compare the knowledge of pupils living and at the same time attending school in the emergency planning zone of Dukovany nuclear power plant and pupils living and comes to the school outside the emergency planning zone of the nuclear power plant.
Using a questionnaire survey and methods of mathematical and descriptive statistics, I found that the knowledge of secondary school students in the field of protection of the population during emergencies in the Třebíč district reaches at least 70 % and also that "Knowledge of primary school students in the emergency planning zone is not significantly higher than the knowledge of pupils attending school outside the emergency planning zone. "
The benefit of this work is a comprehensive overview of the teaching of human protection in emergencies at primary schools. Furthermore, the work could serve as a topic for future diploma or bachelor's theses with the possibility of focusing the research part on another territory of the country | eng |
dc.date.accepted | 2020-07-02 | |
dc.description.department | Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Ochrana obyvatelstva se zaměřením na CBRNE | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Bc. | |
dc.thesis.degree-program | Ochrana obyvatelstva | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |
dc.contributor.referee | Kosáčková, Jitka | |