dc.contributor.advisor | Baloun, Ingrid | |
dc.contributor.author | Bártová, Barbora | |
dc.date.accessioned | 2024-03-12T09:00:23Z | |
dc.date.available | 2024-03-12T09:00:23Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.date.submitted | 2020-08-14 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/43333 | |
dc.description.abstract | Bakalářská práce se zabývá metodami práce s dětmi s poruchou autistického spektra. Cílem bakalářské práce je zmapovat tyto metody, zjistit jaké metody jsou nejpoužívanější, dále se bakalářská práce zaměřuje na to, jaké pomůcky jsou pro práci s dětmi s poruchou autistického spektra nejvíce využívány.
Praktická část byla zpracovávána pomocí kvalitativní výzkumné strategie. Kvalitativní výzkumná strategie byla realizována prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s terapeuty pracujícími s dětmi s poruchou autistického spektra v předškolním věku. Výsledky výzkumu byly zpracovávány pomocí otevřeného kódování a následné kategorizace.
V empirické části čtenář najde, jaké metody práce a jaké pomůcky můžeme při práci s dětmi s PAS využívat a jaké z těchto metod a pomůcek jsou nejvhodnější.
Z výzkumu vyplynula metoda O.T.A. jako nejpoužívanější metoda pro práci s dětmi s PAS v předškolním věku, v rámci intervence je velmi oblíbená také muzikoterapie a arteterapie. Další vhodnou intervenční metodou je metoda strukturovaného učení. V praxi jsou využívány různé relaxační pomůcky jako jsou například světelné vlásky, relaxační hudba, či promítání obrazců na zeď; pomůcky k nácviku motoriky či komunikace; piktogramy k orientaci v každodenních činnostech. Hojně používaná jsou také elektronická zařízení, především I Pad.
Pravděpodobně nikdy nebudeme moct s jistotou tvrdit, jaká metoda je ta nejvhodnější, jisté však je, že pokud bude hleděno na individualitu, jedinečnost daného dítěte, budeme se snažit mu co nejvíce porozumět, co nejvíce ho poznat bude vývoj a vzdělávání jedince probíhat snadněji.
Bakalářská práce může sloužit jako teoretický návod k tomu, jak s dětmi s poruchou autistického spektra pracovat. | cze |
dc.format | 77 s. (127 587 znaků) | |
dc.format | 77 s. (127 587 znaků) | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | Poruchy autistického spektra | cze |
dc.subject | metody | cze |
dc.subject | intervence | cze |
dc.subject | pomůcky | cze |
dc.subject | terapie | cze |
dc.subject | Autism Spectrum Disorder | eng |
dc.subject | methods | eng |
dc.subject | intervention | eng |
dc.subject | aids | eng |
dc.subject | therapy | eng |
dc.title | Metody práce s dětmi s PAS | cze |
dc.title.alternative | Methods of working with children with Autism Spectrum Disorder | eng |
dc.type | bakalářská práce | cze |
dc.identifier.stag | 61861 | |
dc.description.abstract-translated | This bachelor's thesis deals with methods od working with children with autism spectrum disorder. The aim of the bachelor's thesis was to analyze these methods and find out which methods are the most used. Furthermore, the bachelor's thesis focuses on which aids are most used for working with children with autism spectrum disorders.
The practical part was processed using a qualitative research strategy. The qualitative research strategy was implemented through semi-structured interviews with therapists working with children with autism spectrum disorder in preschool age. The research results were processed using open coding and subsequent categorization.
The empirical part describes what methods of work and what aids we can use when working with children with ASD and which of these methods and aids are the most suitable.
The research revealed the O.T.A. (Open Therapy of Autism) as the most used method for working with children with ASD in preschool age, music therapy and art therapy are also very popular within the intervention. Another suitable intervention method is the structured learning method. In practice, various relaxation aids are used, such as relaxation music, or the projection of shapes on the wall; aids for motor skills or communication training; pictograms for orientation in everyday activities. Electronic devices are also widely used, especially the iPad.
We will probably never be able to claim with certainty which method is the most suitable, but it is certain that if we look at the individuality, uniqueness of the child, we will try to understand him as much as possible and get to know him.
The bachelor thesis can be used as a theoretical guide to how to work with children with autism spectrum disorder. | eng |
dc.date.accepted | 2020-09-16 | |
dc.description.department | Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Speciální pedagogika - vychovatelství | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Bc. | |
dc.thesis.degree-program | Speciální pedagogika | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |
dc.contributor.referee | Francová, Hana | |