Povědomí veřejnosti o profesi porodní asistentky
Abstrakt
Tato bakalářská práce je zaměřena na znalosti veřejnosti o profesi porodní asistentky.
V teoretické části práce je popsán historický vývoj profese porodní asistentky, porodní asistence jako vědní disciplína, současné postavení porodní asistentky, kde je zmíněn systém vzdělávání a kompetence porodní asistentky.
Ve výzkumné části je popsáno kvantitativní výzkumné šetření. Sběr dat probíhal pomocí dotazníku. Zpracování dat spolu s grafickým a tabulkovým vyhodnocením bylo provedeno pomocí programu Microsoft Excel. Data byla poté statisticky vyhodnocena pomocí tabulek a chí kvadrát testu. Ze zpracovaných odpovědí byly vytvořeny grafy, které zobrazují odpovědi respondentů. Výzkumný soubor tvořilo 139 respondentů ve věku 18-65 let.
Cílem práce bylo zjistit znalosti veřejnosti o profesi porodní asistentky. Pro výzkumnou část byly stanoveny dvě hypotézy. První hypotéza zněla: Povědomí veřejnosti o kompetencích porodní asistentky se liší v závislosti na pohlaví. Tato hypotéza se nepotvrdila. Druhá hypotéza zněla: Povědomí veřejnosti o kompetencích porodní asistentky se liší v závislosti na věku. Ani tato hypotéza se nepotvrdila.
Výzkumné šetření ukázalo, že veřejnost není dostatečně informována o této profesi. Respondenti nahlížejí na porodní asistentku jako na osobu pracující v nemocnici, kde pečuje o ženu během porodu, avšak nevnímají její kompetence spojené s péčí o gynekologicky nemocnou ženu. Respondenti nevěděli, že v kompetencích porodní asistentky je péče o novorozence i jeho první ošetření po porodu na porodním sále. Respondenti uváděli porodní asistenci jako obor lékařský, dále zmiňovali, že porodní asistentka může předepisovat léky. Respondenti vědí, že porodní asistentka může vést prenatální poradnu pro těhotné a zároveň i cvičení a předporodní kurzy pro těhotné.
Výsledky bakalářské práce mohou být využity na odborných seminářích pro porodní asistentky.