Úloha sestry při příjmu pacienta na oddělení
Abstrakt
Běžná každodenní praxe ve zdravotnickém zařízení spočívá právě v příjmu pacienta k následné hospitalizaci. Příjem podléhá řadě podstatných kroků, které musí být ze strany sestry zabezpečeny. Sestra by měla disponovat celou škálou schopností, dokázat si práci uspořádat, být trpělivá a volit klidný přístup. Teoretická část této bakalářské práce popisuje odborné, administrativní a ostatní kroky sestry při příjmu nemocného k hospitalizaci.
Výzkumná část práce byla zpracována formou kvalitativního výzkumného šetření pomocí polostrukturovaného rozhovoru. První stanovený cíl představoval zmapování úlohy sestry při příjmu pacienta na ambulanci. Druhým cílem bylo zmapování komunikačních dovedností sestry s pacientem na příjmové ambulanci. K cílům byly stanoveny dvě výzkumné otázky. Jaké jsou role sestry při příjmu pacienta na ambulanci? Jakým způsobem mohou komunikační dovednosti sestry ovlivnit následnou spolupráci s pacientem?
Výzkumné šetření ukázalo, že ačkoliv probíhalo na dvou odlišných odděleních jedné vybrané nemocnice, výsledky se v podstatných věcech nelišily. Respondenti se v jednotlivých úlohách ztotožnily až na pár specifických odlišností obou pracovišť. Výsledky ukázaly, že úloha sestry spočívá v široké škále úkolů, kdy zajištuje odběr krve, potřebná vyšetření atd. Zabezpečena je rovněž administrativní stránka, ověření údajů a informace do anamnézy. Šetření dále ukázalo, že správné komunikační dovednosti sestry vychází z trpělivého přístupu se schopností dokázat odhadnout chování jedince. Sestry poukázaly na skutečnost, že tato schopnost je úzce spjatá s délkou praxe.
Výsledky práce mohou být přínosné pro sestry působící na příjmových ambulancích, rovněž pak pro sestry nově příchozí a studenty zdravotnických škol. Zajímavé by mohlo být prezentování zjištěných výsledků v odborných časopisech, jelikož existuje malé množství publikaci, které by komplexně jednotlivé kroky popisovaly.