Role sestry na oddělení dětské psychiatrie
Abstrakt
Abstrakt
Současný stav
Tato diplomová práce se zabývá rolemi sestry na dětské lůžkové psychiatrii, jak jsou role vnímány samotnými sestrami a jak je vnímají jejich dětští pacienti.
Cíle práce
Pro danou závěrečnou práci byly stanoveny dva výzkumné cíle. C1: Zjistit, jak jsou vnímány role sestry na oddělení dětské psychiatrie samotnými sestrami. C2: Zjistit, jak jsou vnímány role sestry na oddělení dětské psychiatrie dětskými pacienty.
Metodologie
Při realizaci výzkumného šetření bylo využito kvalitativního výzkumného šetření formou polostrukturovaného rozhovoru. Rozhovory byly nahrávány na diktafon, byly vytvořeny transkripty, a ty byly nadále klíčovány. Výzkumný soubor tvořilo celkem 12 sester a 10 pacientů. Celé výzkumné šetření bylo realizováno v Dětské psychiatrické nemocnici.
Výsledky
Získaná data byla rozdělena na skupinu sester a skupinu pacientů. V každé skupině byly stanoveny tři kategorie, v rámci kterých vznikly 4 podkategorie. Bylo zjištěno, že sestry i pacienti mají jasnou představu o ideální sestře pracující na dětské psychiatrii, ale shodují se pouze částečně. Role sestry byly při porovnání rozhovorů sester a pacientů vnímány značně rozdílně.
Závěr
Z výzkumného šetření vyplývá, že je zde konflikt ve vnímání rolí sester v pohledu sester a jejich dětských pacientů. Sestry své role vnímají pozitivně, kdežto pacienti je vnímají spíše negativně. Tento konflikt může být zásadní překážkou v poskytování citlivé péče pacientům na pedopsychiatrii.