Koordinovaná rehabilitace u dítěte s dětskou mozkovou obrnou
Abstrakt
Cílem předkládané diplomové práce bylo popsat vliv koordinované rehabilitace
na celkový rozvoj a zdravotní stav dítěte s mozkovou obrnou. Dílčím cílem pak bylo
zjistit, do jaké míry intervence, pomocí koordinované rehabilitace, ovlivnila život dítěte
a jeho rodiny.
Práce je rozdělena do dvou částí. Teoretická část práce pojednává o současném
stavu problematiky, zmiňuje se o přidružených onemocněních doprovázejících toto
onemocnění, charakterizuje jednotlivé složky systému koordinované rehabilitace a
čtenáře informuje o možnostech využití různých metod a léčebných postupů, které
umožňují dětem s mozkovou obrnou a jejich rodinám zkvalitnit život s tímto
zdravotním znevýhodněním. Seznamuje čtenáře s nástinem psychologického dopadu
změn zdravotního stavu na osobnost dítěte s mozkovou obrnou a vysvětluje jejich vliv
na kvalitu života celé rodiny.
Praktická část seznamuje čtenáře s průběhem výzkumu a jeho výsledky. Vlastním
výzkumem jsem se snažila ověřit poznatky, které jsem získala studiem literatury při
zpracování teoretické části diplomové práce. Data jsem získávala za pomoci metod a
technik kvalitativního výzkumu. Pomocí polostrukturovaného rozhovoru vedeného
s rodiči informanta a i s ním samotným, jsem pomohla čtenářům nahlédnout do života
rodiny s dítětem s mozkovou obrnou, přiblížit jejich každodenní radosti, problémy a
úskalí, se kterými se potýkají. Do textu praktické části jsem na mnoha místech vkládala
i analytické úryvky ze zdravotní dokumentace pro přiblížení závažnosti onemocnění,
poznatky z vlastního pozorování a práce jako terapeuta. Na základě těchto poznatků
jsem vytvořila kazuistiku uživatele.
Provedeným výzkumem jsem sama měla možnost přesvědčit se o tom, jak
důležitá je pro pacienta plynulá návaznost jednotlivých složek koordinované
rehabilitace, která je nezbytná pro minimalizaci následků postižení a pro zkvalitnění
života těchto jedinců a jejich rodin. Dospěla jsem k názoru, že i přes tu sebelepší péči
všech odborníků nelze opomíjet limity, které daný jedinec má, a že se nemusí vše
odvíjet tak, jak bychom očekávali. V průběhu výzkumu jsem také zjistila, že je mnohdy
velmi problematické sestavit tým odborníků, který bude ochoten efektivně
3
spolupracovat. Pokud by však tento výzkum přispěl k lepšímu porozumění dané
problematiky onemocnění a bylo tím dosaženo kvalitnější péče o děti s mozkovou
obrnou a jejich rodiny, pak by tento výzkum splnil svůj účel.
Věřím, že tato diplomová práce může posloužit nejen odborníkům, ale i
studentům se lépe orientovat v tak širokém oboru, jakým koordinovaná rehabilitace ve
skutečnosti je.