Cochemská praxe v systému péče o dítě
Abstrakt
Práce je zaměřena na téma "Cochemská praxe v systému péče o dítě", tzn. na systém úpravy péče a výživy k nezletilým dětem a využití prvků jednoho z přístupů. Cílem této práce je zjistit, jaké jsou rozdíly mezi Cochemskou praxí a dosavadním systémem rozhodování o péči o dítě. V diplomové práci jsme se nejprve zaměřili na institut rodiny, rodičovství a práv a povinností. V případě, že dojde k rodičovskému konfliktu, kdo a jak je v něm zainteresovaný, které subjekty se na jeho řešení podílejí nebo se mohou podílet. Přiblížili jsme možnosti smírného řešení a podrobněji jsme se zaměřili na Cochemskou praxi, kdy jsme tento přístup porovnávali s modelem u nás běžným a právně podloženým. Cochemská praxe stojí na čtyřech základních principech. Jde o co nejrychlejší vyřešení sporu mezi rodiči, zachování rodičovské odpovědnosti za dítě u obou rodičů, preference rodičovské dohody, v případě potřeby za pomoci odborníků v rámci multidisciplinárního týmu.
Pro naplnění cílů jsme zvolili kvalitativní formu výzkumu. Pro účely výzkumu byla zvolena metoda polostrukturovaného rozhovoru. Nejprve byl proveden předvýzkum, následně byl proveden vlastní výzkum. Pro doplnění jsme použili obsahovou analýzu dat. Výzkumný vzorek byl vybírán metodou Snow-ball. a ve finální podobě čítal 13 komunikačních partnerů.
Na základě vyhodnocení dat získaných z výzkumu můžeme konstatovat, že mezi porovnávanými skupinami lze spatřit jisté rozdíly. V rámci Cochemské praxe jsou více a podrobněji propracovány konkrétní termíny některých kroků týkajících se průběhu řízení, stejně tak kompetence jednotlivých aktérů v rámci spolupráce v multidisciplinárním týmu. Klíčová je rychlost řízení pro zamezení zbytečného vyhrocení sporu a eskalace doprovodných problémů. Rodiče jsou vedeni k opětovnému převzetí rodičovské odpovědnosti.
Oproti tomu ve druhé skupině spolu jednotlivé profese nikterak intenzivně či úzce nespolupracují, řízení o úpravě výchovy a péče k nezletilým dětem trvají poměrně delší dobu, rozhodováno je daleko častěji autoritativně. Je tedy možné konstatovat, že cíl práce byl naplněn a výzkumná otázka zodpovězena.