Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorHavránková, Renata
dc.contributor.authorKozáková, Barbora
dc.date.accessioned2024-03-12T09:03:11Z
dc.date.available2024-03-12T09:03:11Z
dc.date.issued2020
dc.date.submitted2020-08-12
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/43458
dc.description.abstractOchrana člověka za mimořádných událostí je preventivně výchovná činnost zaměřená na seznámení žáků s vybranými tématy ochrany obyvatelstva, především s druhy hrozících nebezpečí a mimořádných událostí, jejich prevencí a s postupy, které vedou k ochraně života a zdraví. Cílem této práce je analýza a následné porovnání obsahu a formy výuky předmětu "Ochrana člověka za mimořádných událostí" na základních školách a nižších stupních víceletých gymnázií na území okresu Cheb. Teoretická část obsahuje popis vzdělávacího systému České republiky, rámcových a školních vzdělávacích programů, v nichž je Ochrana člověka za mimořádných událostí začleněna a podrobněji rozpracována. Dále jsou v ní uvedeny základní informace týkající se ochrany obyvatelstva a jejího vývoje. Práce se zabývá také způsoby vzdělávání stávajících i budoucích pedagogů v Ochraně člověka za mimořádných událostí, projekty, učebními materiály a podklady k její výuce na základních školách. Zmíněna jsou i další bezpečnostní témata, s nimiž je Ochrana člověka za mimořádných událostí úzce spojena. Ve výzkumné části se nachází rozbor školních vzdělávacích programů a výsledků kvalitativního výzkumu, který probíhal formou dotazníkových šetření. Po vyhodnocení těchto výsledků byla zodpovězena výzkumná otázka "Jakou formou probíhá výuka předmětu "Ochrana člověka za mimořádných událostí" na základních školách a nižších stupních víceletých gymnázií na území okresu Cheb?". V současné době je výuka začleněna v rámci jiných vyučovacích předmětů napříč celým základním vzděláváním. Na prvním stupni se jedná nejčastěji o předměty Prvouka, Vlastivěda a Přírodověda, na druhém stupni jsou to Výchova k občanství, Přírodopis, Fyzika, Chemie a Tělesná výchova. Výklad učitelů ve školách bývá často doplňován projektovými dny a besedami se složkami integrovaného záchranného systému, na nichž jsou žákům prezentovány názorné ukázky správného postupu v situacích, kdy se stanou přímými účastníky nebo svědky mimořádné události. V praxi bude práce nabídnuta školám, které se zúčastnily dotazníkového šetření, pro účely zhodnocení stávající situace a jako možná inspirace pro zavedení určitých změn do výuky pro její zkvalitnění.cze
dc.format112
dc.format112
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectochrana člověka za mimořádných událostícze
dc.subjectochrana obyvatelstvacze
dc.subjectzákladní školacze
dc.subjectvzdělávánícze
dc.subjectmimořádná událostcze
dc.subjectHasičský záchranný sbor České republikycze
dc.subjectintegrovaný záchranný systémcze
dc.subjecthuman protection during emergencieseng
dc.subjectprotection of populationeng
dc.subjectelementary schooleng
dc.subjecteducationeng
dc.subjectemergencyeng
dc.subjectThe Fire Rescue Service of the Czech Republiceng
dc.subjectIntegrated Rescue Systemeng
dc.titleVýuka předmětu Ochrana člověka za mimořádných událostí na základních školách na území okresu Chebcze
dc.title.alternativeSchooling of the Subject "Protection of Citizens during Emergency events" at Primary Schools in Cheb Distrikteng
dc.typediplomová prácecze
dc.identifier.stag61592
dc.description.abstract-translatedHuman protection in emergencies is a preventive educational activity aimed at acquainting pupils with select topics of population protection, especially with the types of imminent dangers and emergencies, their prevention and procedures that lead to the protection of life and health. The aim of this master thesis is the analysis and subsequent comparison of the content and forms of teaching the subject "Human protection in emergencies" at primary schools and lower levels of multi-year grammar schools in the district of Cheb. The theoretical part contains a description of the educational system of the Czech Republic, framework and school educational programs, in which Human protection in emergencies is included and elaborated in more detail. It also contains basic information regarding the protection of the population and its development. The work also deals with ways of educating current and future teachers in human protection in emergencies, projects, teaching materials and documentation for its teaching in primary schools. Other security topics are also mentioned, with which Human protection in emergencies is closely connected. The research part contains an analysis of school educational programs and the results of qualitative research, which took place in the form of questionnaire surveys. After evaluating these results, the research question "What form of teaching the subject "Human protection in emergencies" at primary schools and lower levels of multi-year grammar schools in the district of Cheb takes place?" was answered. At present, teaching is integrated into other subjects across all basic education. In the first stage, these are most often the subjects of Introduction to environment and society, Homeland Studies and Science, in the second stage they are Citizenship Education, Biology, Chemistry, Physics and Physical Education. Teachers' explanations in schools are often supplemented by project days and discussions with the components of the integrated rescue system, where students are presented with demonstrations of good practice in situations where they become direct participants or witnesses to an emergency. In practice, this master thesis will be offered to schools that participated in the questionnaire survey, for the purpose of evaluating the current situation and as a possible inspiration for the introduction of certain changes in teaching to improve it.eng
dc.date.accepted2020-09-15
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineCivilní nouzová připravenostcze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameMgr.
dc.thesis.degree-programOchrana obyvatelstvacze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeKosáčková, Jitka


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam