Porovnání letecké nehody ultralehkého letadla a letecké nehody kluzáku
Abstrakt
Tématem této diplomové práce je porovnání letecké nehody ultralehkého letadla
a letecké nehody kluzáku. V teoretické části je popsané civilní letectví - organizace zabývající se letectvím, letiště na území České republiky, plochy pro sportovní létající zařízení na území České republiky či informace o ultralehkém letadle a bezmotorovém letadle (kluzák). Dále je v teoretické části zmíněn integrovaný záchranný systém (základní a ostatní složky integrovaného záchranného systému) a zásah složek integrovaného záchranného systému u mimořádné události: letecká nehoda.
Výzkumná otázka této práce se zabývá tím, zda se liší vyšetřovací postupy a závěrečné zprávy Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod u leteckých nehod ultralehkých letadel a leteckých nehod kluzáků s ohledem na odlišné parametry, technické vlastnosti a kapacitu míst uvedených letadel. Odpověď na zmíněnou otázku zní, že postupy ani závěrečné zprávy se nijak neliší. Rozdíl spočívá pouze ve výsledcích a závěrech leteckých nehod. Odchylky v závěrečných zprávách nesouvisí s technickými odlišnostmi uvedených letadel, ale souvisí s faktory, které ovlivňují vznik letecké nehody (provozovatelé, způsobilost letadel k letu, osvědčení pilotů o jejich zdravotní způsobilosti, platnost pilotních průkazů, vliv meteorologické situace, vliv lidského faktoru).
Druhý cíl se zaměřuje na vyhodnocení zásahu jednotek požární ochrany u mimořádné události - nehoda sportovního letadla. Výsledkem rozboru tohoto vyhodnocení
je zjištění, že na místo zásahu se během dvanácti minut dopravila jednotka sboru dobrovolných hasičů Strunkovice nad Blanicí a až jako druhý se na místo
zásahu dostavil Hasičský záchranný sbor územního odboru a stanice Prachatice.
Plošné pokrytí území jednotkami požární ochrany je dle této informace jednoznačně důležité a významné.