dc.contributor.advisor | Hrušková, Martina | |
dc.contributor.author | Hájíčková, Andrea | |
dc.date.accessioned | 2024-03-12T09:03:26Z | |
dc.date.available | 2024-03-12T09:03:26Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.date.submitted | 2020-06-02 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/43479 | |
dc.description.abstract | Tato diplomová práce je zaměřena na problematiku rodičovských kompetencí při práci s ohroženými rodinami. Nabízí pohled do sociální práce s rodinou, kde se nachází dítě, jehož biologický, psychologický nebo sociální vývoj může být ohrožen. Rodičovské kompetence souvisí s naplňováním funkcí rodiny a současně i s uspokojováním potřeb všech členů rodiny.
Cílem práce je popsat podporu a rozvoj rodičovských kompetencí sociálními pracovníky při práci s ohroženými rodinami a dětmi. V souladu s cílem práce byly vymezeny dvě výzkumné otázky zaměřené na to, jak přistupují sociální pracovníci k rodičovským kompetencím svých klientů a jak působí sociální pracovníci na rodičovské kompetence. V rámci tohoto výzkumu byl použit kvalitativní přístup, který umožnil hlubší poznání intervence sociálních pracovníků v ohrožené rodině. Využita byla metoda dotazování, technika polořízeného rozhovoru a data byla vyhodnocena formou kategorizace dat.
Analýza zjištěných dat ukázala, že podstatné je při posilování rodičovských kompetencí vytvořit určité principy podpory rodiny, které spočívají ve vztahu pracovníka a rodiny, aby mohlo vůbec dojít k podpoře rodiny. Pracovník by měl usilovat o vzájemnou důvěru, přistupovat k rodině s respektem, empaticky, autenticky, bez předsudků a v některých případech vystupovat autoritativně. Vůči rodině by měl jednat jako partner, vést klienta k motivaci spolupracovat na změně a využívat mezioborovou spolupráci. Při rozvoji a podpoře rodičovských kompetencí je důležité vytvořit podpůrnou síť pro rodinu a nastavit žádoucí formy jejich spolupráce. Poskytnout jim nejen informace, ale i podporu, pomoc, nadhled na svojí situaci a zplnomocňovat je. To lze praktikovat nástroji jako je doprovod rodiny, praktický nácvik, zprostředkování kontaktu se společenským prostředím, zprostředkování odborné pomoci aj., zejména proto, aby jejich vůle něco změnit či naučit se něco nového vedla k úspěchu v podobě osvojení si rodičovských kompetencí.
Výsledky výzkumu by mohly být přínosné především pro organizace, které pracují s touto cílovou skupinou. Rovněž mohou výsledky posloužit pracovníkům jako zpětná vazba k jejich vykonávané práci. | cze |
dc.format | 83 | |
dc.format | 83 | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | Sociální práce s rodinou; ohrožená rodina; rodičovské kompetence; rodičovská odpovědnost | cze |
dc.subject | orgán sociálně právní ochrany dětí | cze |
dc.subject | Social work with family; vulnerable family; parental competence; parental responsibility; Authority for social and legal protection of children | eng |
dc.title | Rozvoj a podpora rodičovských kompetencí při práci s ohroženými rodinami | cze |
dc.title.alternative | Development and Support of Parental Competencies in Working with Vulnerable Families | eng |
dc.type | diplomová práce | cze |
dc.identifier.stag | 61662 | |
dc.description.abstract-translated | This diploma thesis is focused on the issue of parental competence in vulnerable families. It offers an insight into social work with families where biological, psychological or social development of children can be threatened. Parental competence is related to fulfilling functions of family and satisfaction of needs of all family members.
The aim of this work is to describe how social workers support and develop parental competence when working with vulnerable families and children.
In accordance with the aim of the work, the author defined two research questions which focus on how social workers approach and influence parental competence of their clients.
In her research, the author used qualitative approach which provided deeper understanding of social workers' intervention in vulnerable families. The research involved survey and semi-controlled interviews. To assessed the collected data, the method of data classification was used.
The analysis of the obtained data has shown that it is essential to develop principals of family support which are reflected in the relationship between social workers and families. Only then support can be provided. Social workers should strive to build trust, approach families with respect, empathy, authenticity, without prejudice and in certain cases with sufficient authority.
In their interactions with families, social workers should act as partners, motivate clients towards change and promote interdisciplinary collaboration. To develop and support parental competence, it is important to create a support system and define desired patterns of collaboration. Social workers should provide not only information but also support, help, and alternative perspective on the situation to empower their clients. That can be achieved by accompanying families, providing practical training, mediating contact with social environment, providing professional assistance etc. This should be done so that client's will to learn and change their behaviour leads to successful acquisition of parental competence. Findings of this work can serve as a feedback for social workers. | eng |
dc.date.accepted | 2020-07-08 | |
dc.description.department | Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Rehabilitační - psychosociální péče o postižené děti, dospělé a seniory | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Mgr. | |
dc.thesis.degree-program | Rehabilitace | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |
dc.contributor.referee | Břízová, Bohdana | |