Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorVelemínský, Miloš
dc.contributor.authorWitzanyová, Aneta
dc.date.accessioned2024-03-12T09:03:40Z
dc.date.available2024-03-12T09:03:40Z
dc.date.issued2020
dc.date.submitted2020-06-02
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/43495
dc.description.abstractPobyt dítěte v dětském domově znamená vždy velkou změnu v jeho dosavadním životě, která se jisto jistě promítá do jeho prožívání a hodnocení života. Pobyt v dětském domově ovlivňuje psychickou i sociální stránku prožívání dětí a to v některých případech pozitivně, v jiných naopak negativně. Důvody lze hledat předchozích zkušenostech z vlastních rodin i ve schopnosti přizpůsobit se novému prostředí. Cílem této práce je i upozornit na specifika prožívání dětí v dětských domovech minimálně v souvislosti s prožitými traumaty. Tato diplomová práce si klade hned několik cílů. Stěžejním cílem osvěta a popularizace tohoto tématu a výzkum toho, co dětem v dětských domovech vadí a co naopak posiluje jejich kompetence. Výzkum byl realizován s cílem, aby se dětské domovy mohly zaměřit na zlepšení podmínek pro ještě lepší vývoj a pocit umístěných dětí. Dalším cílem výzkumu pak bylo zjistit, jaké mají děti vztahy s vychovateli a taktéž jaké mají vzhledem ke své minulosti plány do budoucnosti v oblasti životních cílů i rodinného života. Teoretická část práce se zabývá rodinou, systémem ústavní výchovy a vymezením dětského domova. Dále teoretická část reflektuje příčiny umisťování dětí do dětského domova, rizika ústavní výchovy i problém psychické deprivace a osobností dítěte i adolescenta. V dalších kapitolách je pak rozebírána role vychovatelů a vychovatelek či psychosociální prožívání dětí v dětských domovech. Empirická část práce se pak zabývá samotným výzkumem, sumarizací a prezentací získaných dat a v neposlední řadě i stanovením odpovědí na výzkumné otázky. Výzkum byl prováděn na základě kvalitativního šetření technikou zakotvené teorie pomocí třístupňového kódování a stanovení zakotvených tvrzení. Data byla zpracovávána v softwarovém programu ATLAS.ti, ve kterém pak následně vznikly i grafické výstupy, které v empirické části diplomové práce doplňují každou kategorii i subkategorii. Analýzou a interpretací získaných dat bylo zjištěno, že přesto, že děti vyjadřují určitou nespokojenost s režimem a zákazy v dětském domově, některé další věci jim vadí a ovlivňují je i jejich minulé zkušenosti, pobyt v dětském domově pro ně není až na výjimky zcela stresující a většina z nich je alespoň relativně spokojená. Přesto je určitě dále možné, a i nutné, podmínky dětských domovech zlepšovat, což je výzvou především pro personál dětského domova. Výzkum dále ukázal, že vztahy s vychovateli mají děti vesměs dobré a založené na vzájemné důvěře i přes občasné neshody. Dalším zjištěním jsou pak budoucí cíle a ambice dětí v dětských domovech, které se dotýkají změn v jejich budoucím rodinném životě, které povedou k dobrému vztahu s vlastními dětmi a umožní jim řádnou osobní péči o ně. Z hlediska dalších cílů by si děti rády plnily sny, dokončily vzdělání, založily rodinu, měly štěstí a "normální" život. Tato diplomová práce by mohla být přínosem pro osvětu a popularizaci tématu psychosociálního prožívání života dětí v dětských domovech. Dále by vzhledem ke svým výsledkům mohla sloužit jako návodný materiál pro pracovníky dětských domovů, aby věděli, v jakých oblastech se mohou zlepšovat, čeho se vyvarovat a s čím jsou naopak děti spokojené. Výzkum je velmi rozsáhlý a celorepublikový, což by mohlo svědčit o jeho relativně velké validitě, přičemž je postaven na reálných výpovědích dětí z dětských domovů, což lze vnímat jako reálné svědectví v tomto tématu.cze
dc.format256 s.
dc.format256 s.
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectpsychosociální prožívánícze
dc.subjectdětský domovcze
dc.subjectděticze
dc.subjectvychovatelé a vychovatelkycze
dc.subjectdůvěracze
dc.subjectradycze
dc.subjectživotní cílecze
dc.subjectpostoje k rodinnému životucze
dc.subjectPsychosocial experiencingeng
dc.subjectchildren´s homeeng
dc.subjectchildreneng
dc.subjectcarers in children´s homeeng
dc.subjecttrusteng
dc.subjectpieces of adviceeng
dc.subjectlife aimseng
dc.subjectattitudes to family lifeeng
dc.titlePsychosociální prožívání života dětí v dětských domovechcze
dc.title.alternativePsychosocial experiencing of children´s lives at children´s homeeng
dc.typediplomová prácecze
dc.identifier.stag62002
dc.description.abstract-translatedPlacement in a children's home constitutes an immense change of a child's life as the child has known it so far; this is certainly reflected in the child's experience and evaluation of life. Life at a children's home affects mental and social aspects of children's experience, in certain cases favourably and in other cases adversely. Reasons for that can be found in previous experience from own families and the ability to adapt to the new environment. One of the objectives of the present thesis is to point out specifics of children's experience in children's homes at the very least in connection with any trauma experienced. This diploma thesis pursues several objectives. The pivotal objective is to raise awareness of and popularize the aforementioned theme and to carry out research into what kind of complaints children might have as regards children's homes and, on the contrary, what factors reinforce their competences. The research was performed with the aim of helping children's homes focus on improving conditions for better development and psyche of the children who live there. Another objective of the research was to explore the relationship between children and their carers, and to determine their future plans with respect to their past when it comes to life goals and family life. The theoretical part of the thesis is concerned with the family, institutional upbringing system and defines a children's home. In addition, the theoretical part reflects upon causes for placing children in a children's home, risks of institutional upbringing as well as the problem of mental deprivation and personality of a child or an adolescent. The following chapters analyse the role of male and female carers and psychosocial experience of children in children's homes. The empirical part of the thesis is engaged in the research per se, summarization and presentation of data acquired and, last but not least, determination of replies to research questions. The research was carried out on the basis of a qualitative survey using the technique of anchored theory, by means of three-level coding and determination of anchored statements. Data were processed in the software programme ATLAS.ti, where graphic outputs were generated in order to supplement every category and subcategory in the empirical part of the thesis. The analysis and interpretation of the data acquired revealed that despite the fact that children express certain dissatisfaction with the schedule that they have to keep in children's homes, they complain of certain aspects and their past experience has an impact on them, their life in children's homes is not entirely stressful, subject to exceptions, and most of them are relatively happy. In spite of this, conditions in children's homes might and must be improved, which fact constitutes a challenge especially for staff of children's homes. Another outcome of the research showed that relationships between children and carers are mostly good and rely on mutual trust, despite occasional disagreements. The research also delved into future goals and ambitions of children in children's homes, which concern changes in their future family life, leading to solid relationships between them and their own children and enabling them to care of their children in a due form. From the perspective of other goals, children want their dreams to come true, complete their education, settle down, be happy and lead a "normal" life. This diploma thesis could contribute to spreading awareness of and popularizing the theme of psychosocial experience of children in children's home. Furthermore, with respect to its results, the thesis might serve as instructional material for staff in children's homes to identify areas of improvement or risk areas and to learn what it is that makes children happy. Performed on the state-wide level, the extent of the research is very wide-ranging and is based on real responses of children from children's homes.eng
dc.date.accepted2020-07-07
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineRehabilitační - psychosociální péče o postižené děti, dospělé a seniorycze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameMgr.
dc.thesis.degree-programRehabilitacecze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeMyšková, Lucie


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam