Trh s osobními automobily ve vybraném regionu
Abstrakt
Tato bakalářská práce se zabývá průzkumem automobilového trhu v Jihočeském regionu. Hlavním cílem této práce je vytvořit analýzu trhu zaměřenou na stranu nabídky prodeje automobilů a identifikovat důležité faktory, jimiž je tato nabídka ovlivňována. Nejprve bylo nutné prostudovat odbornou literaturu o automobilovém trhu a vybrat subjekty a faktory pro sestavení analýzy trhu. Druhým krokem byla analýza vybraného regionu a subjektů působících na trhu dle předem specifikovaných faktorů. Na závěr bylo zpracováno vyhodnocení analýzy a stanovení faktorů, které mají z hlediska nabídky největší vliv na objem prodeje autorizovaných prodejců automobilových značek a modelů střední třídy v Jihočeském kraji.
Teoretická část je zaměřena na charakteristiku základních pojmů dopravy a automobilového trhu. Pro lepší orientaci jsou taktéž definována rozdělení automobilových segmentů z hlediska evropského a českého trhu. Nedílnou součástí je také představení významných organizací působících na trhu s automobily. Teoretickou část doplňují základní znalosti z oblasti mikroekonomie zaměřující se na téma nabídky.
Praktická část je zaměřena nejen na vytvoření vhodné analýzy trhu automobilů ale také na následnou identifikaci faktorů, které nabídku osobních automobilů v Jihočeském kraji formují. Pro tento účel byl vybrán automobilový segment D - osobní automobily střední třídy. Subjekty analýzy jsou soukromí provozovatelé nabízející prodej nových osobních vozidel již ve zmíněném segmentu. Ze získaných dat je stanoveno hodnocení značek dle modelů střední třídy a stanoveny klíčové faktory, které mají z hlediska nabídky největší vliv na úspěšnost prodeje jihočeských autorizovaných autosalonů.
Výsledky definované v této práci mohou být použity zejména ke zlepšení konkurenční pozice jednotlivých automobilových značek v rámci sítě autorizovaných prodejců v Jihočeském kraji. Tato doporučení mohou také výrazně pomoci novým autorizovaným prodejcům automobilů usnadnit vstup na trh osobních automobilů střední třídy.