The Strange Case of Don DeLillo, the Postmodernist Modernist
Abstrakt
Diplomová práce se zaměřuje na čtyři romány amerického spisovatele Dona DeLilla: Bílý šum, Podsvětí, Libra a Padající muž, a jejich ne/zařaditelnost do dvou z hlavních literárních směrů 20. století: modernismu a postmodernismu. Analýze předchází teoretický úvod, který se věnuje uchopení autorovy tvorby a její pozice na rozhraní modernistické a postmoderní poetiky. Dále jsou zde definovány základní koncepty modernismu a postmodernismu, s přihlédnutím zejména k teoriím Briana McHalea, Lindy Hutcheon, Jean-François Lyotarda, Waltera Benjamina a Jeana Baudrillarda. Ve spojitosti s těmito koncepty se práce věnuje i tématu historie, identity a medializace v konexi s proměnou doby. Analýza DeLillových děl kriticky zkoumá jeho zařazení mezi postmoderní autory i proměny jeho tvorby v časovém období literárního postmodernismu. Práce mapuje a vyhodnocuje výskyt prvků obou literárních estetik ve čtyřech DeLillových románech a na základě jejich výskytu zdůvodňuje nejednoznačnost, s níž se nutně potýká snaha zařadit rozebíraná díla do toho či onoho směru.
Práce je napsána v anglickém jazyce.