Marketingový výzkum ve vybrané firmě
Abstrakt
Cílem této diplomové práce bylo zjistit současnou úroveň využívání geografických informačních systémů ( dále jen GIS) na úřadech měst a obcí České republiky. Dále bylo úkolem na základě výsledků výzkumu navrhnout opatření pro firmu GEFOS a.s., která nabízí GIS a webové mapové služby (dále jen WMS). Pro tuto společnost byl výzkum realizován.
Zvolené metody: analýza sekundárních dat a dotazníkové šetření prostřednictvím
e-mailu. Dotazník obsahoval 17 otázek o GIS, WMS a firmách, které je nabízí. Dotazováno bylo 714 úřadů České republiky (převážně města) - tj. uživatelé a potenciální uživatelé GIS a WMS. Z nich odpovědělo 34 %, tj. 243 úřadů.
Bylo zjištěno, že 15 % úřadů nepoužívá GIS. Největší překážkou zavedení GIS jsou finance. Některé úřady GIS nemají, protože o něm nejsou dostatečně informovány a nebo plánují jeho pořízení. Z tohoto důvodu bylo navrženo oslovit potenciální zákazníky, kteří nemají GIS, vysvětlit jim přínosy GIS a principy jejich fungování, připojit nabídku WMS a napomoci při počáteční tvorbě projektu GIS.
Výzkumem byly zjištěny konkrétní nedostatky jednotlivých softwarových produktů GIS a konkurenčních firem. U firem se jedná např. o nepružnost, vysoké ceny, dlouhou dobu řešení problémů a požadavků. U softwaru byly shledány nedostatky např. v oblastech aktualizace dat, funkcí softwaru, grafiky a importu dat. Proto bylo navrženo opatření: Reakce na zjištěné nedostatky a dodatečné potřeby zákazníků. To znamená konfrontovat zjištěné nedostatky a požadavky s vlastními službami firmy GEFOS a.s.; u vlastních služeb tyto nedostatky eliminovat a požadavky splnit; do stávající nabídky GIS začlenit protipóly nedostatků softwaru a služeb ostatních firem.
V oblasti Web Map Services (WMS) bylo zjištěno, že tyto služby používá pouze jedna třetina z 243 úřadů. Proto bylo navrženo opatření na podporu WMS, jehož realizací by se měla zvýšit informovanost o WMS a hlavně by měl být vzbuzen zájem o jejich pořízení.
Dále byly výzkumem zjištěny např. následující informace: nejpoužívanější software GIS (tj. MISYS); nejvýznamnější firmy v této oblasti (první je GEPRO, spol. s r.o.); spokojenost úřadů s jednotlivými software a s jednotlivými firmami; nejčastější mapové servery (tj. MISYS-WEB), data pro tvorbu GIS, počet správců GIS na úřadech a způsoby publikace dat (např. územních plánů).
Tato diplomová práce může přispět k budoucímu rozvoji geografických informačních systémů a webových mapových služeb, neboť přináší podstatné informace o současné úrovni jejich využívání a o situaci na trhu, které jsou přínosné jak pro GEFOS, a. s., produkující
a nabízející tyto technologie, tak pro uživatele těchto informačních technologií.
Návrhy mají sloužit firmě GEFOS a.s. jako vodítko k praktickému využití výzkumem zjištěných informací. Adekvátní využití těchto údajů spolu s vhodnou realizací navrhovaných rámcových opatření v oblasti marketingu, obchodu a propagace, mohou firmě přispět k získání nových zákazníků, zkvalitnění poskytovaných služeb a vést tak k ekonomickému zhodnocení výzkumem nalezených příležitostí.