Začleňování dětí cizinců do mateřských škol
Abstrakt
Bakalářská práce se zabývá začleňováním dětí cizinců do mateřských škol. Toto téma je z důvodu stále se zvyšujícího množství cizinců u nás, velmi aktuální. Teoretická část je rozdělena do tří oblastí. Jsou zde vysvětleny důležité pojmy související s mým tématem. Například definice slova cizinec, xenofobie, adaptace, integrace atd. Prostor je věnovaný také legislativě upravující postavení dítěte cizince v České republice. A dále také zvláštnostem dítěte v předškolním věku a roli mateřské školy. Z poznatků teoretické části vychází část praktická, která se věnuje konkrétním zkušenostem učitelů/ učitelek mateřských škol. V rámci kvantitativního výzkumného šetření byl vytvořen dotazník, na který odpovídali především učitelky z jihočeského kraje. Díky datům vyplývajícím z výzkumného šetření byly zmapovány hlavní problémy, s jakými se učitelky během své praxe, v souvislosti s dětmi cizinci, setkávají. Dotazník se také zaměřil na metody usnadňující adaptaci dětem odlišné národnosti. Ze získaných informací byla vytvořena doporučení pro praxi.