Motocyklová doprava v České republice v geografické perspektivě
Abstrakt
Tato bakalářská práce je zaměřena na prostorovou analýzu motocyklové dopravy v České republice.
Cílem práce je tedy vlastní prostorová analýza motocyklové dopravy v České republice a zhodnocení jejího stavu a postavení v rámci dopravního systému. Práce je rozdělena na dvě hlavní části, teoretickou a analytickou.
Teoretická část práce je věnována prostorové mobilitě, dopravě a dopravnímu chování, ale také scénickým silnicím, historii motocyklů a provozním podmínkám jízdy na nich. Analytická část je věnována prostorové analýze motocyklové dopravy, a to na základě dat ze Sčítání lidu, domů a bytů 2011, Centrálního registru vozidel a Celostátního sčítání dopravy 2010 a 2016, ze kterých pak byly vytvořeny mapové výstupy.
Výsledky této práce s ohledem na dostupná data přinesly zjištění, že motocykl jako dopravní prostředek k běžné dojížďce je v České republice nejvíce využíván v zázemí měst a regionálních center, jinak je ale jeho význam v tomto ohledu velmi malý. Prostorová organizace individuální motocyklizace je takřka shodná s prostorovou organizací individuální automobilizace, tedy je také orientována ve směru západ - východ. Dominantní roli v dopravě tak hraje motocykl coby prostředek k trávení volnočasových aktivit, o čemž svědčí jak rostoucí počet registrovaných motocyklů, tak vysoká intenzita jejich provozu na trasách naplňujících do jisté míry koncept scénických silnic.