Uplatnění výchovy ke zdraví ve waldorfské pedagogice
Abstrakt
Cílem práce je, najít co nejvíce společných částí, kde waldorfská pedagogika
využívá prvky výchovy ke zdraví. Vyvrácení či naopak potvrzení úvodních tezí. Najít
nové možnosti uplatnění výchovy ke zdraví. Metodou moderovaného
polostrukturovaného interview dle Miovského byly zjišťovány způsoby uplatňování a
míra jejich zapojení do výuky v mateřských školách s waldorfskou pedagogikou.
Výsledky zjištění nelze paušalizovat, jsou subjektivně staženy na dvě mateřské školy
s waldorfskou pedagogikou. Zjištění byly naplněny dle předpokladů, míra uplatnění
byla na denní frekvenci zejména u hlavních odvětví výchovy ke zdraví jakou je pohyb,
výživa, osobní hygiena, zdravé prostředí a denní režim, ale možnosti uplatnění lze
v dalších místech zlepšovat. A to zejména v první mateřské škole lze zlepšit zdravou
výživu a zapojení cíleného cvičení pro psychomotorický rozvoj. Ve druhé školce lze
zapracovat na ekologii a prevenci onemocnění. Práce nachází i novou možnost zapojení
se do primární prevence v mateřských školách formou cílených workshopů se
zapojením všech věkových skupin myšleno nejen děti, ale také rodiče a prarodiče na
tématiku z výchovy ke zdraví.