dc.contributor.advisor | Prázdná, Radka | |
dc.contributor.author | Willmannová, Michaela | |
dc.date.accessioned | 2024-03-12T09:56:23Z | |
dc.date.available | 2024-03-12T09:56:23Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.date.submitted | 2021-04-23 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/44346 | |
dc.description.abstract | Bakalářská práce s názvem Žák se zrakovým postižením ve vzdělávacím systému; retrospektivní případová studie se zabývá procesem integrace chlapce se zrakovým postižením do hlavního vzdělávacího proudu předškolního a základního vzdělávání.
Cílem bakalářské práce je zpracování odpovídajících teoretických východisek problému vzdělávání dětí se zrakovým postižením a na tomto podkladě v designu případové studie popsat a analyzovat edukační historii a současnost žáka se zrakovým postižením.
Práce je strukturována do dvou částí, na teoretickou a praktickou. Teoretická část definuje základní okruhy úzce spojené s tématem, kterým je zrakové postižení. První kapitola vymezuje dítě a žáka se zrakovým postižením a pojem zrakového postižení
a klasifikaci. Ve druhé kapitole jsou popsána specifika vývoje dítěte se zrakovým postižením v oblasti kognitivních funkcích, motoriky a socializace. Poslední kapitola se zabývá vzděláváním dětí se zrakovým postižením.
Praktická část se zaměřuje na "zhuštěný" popis inkluzivního procesu dítěte se zrakovým postižením v mateřské a základní škole hlavního vzdělávacího proudu. Dále poukazuje na podpůrná opatření a jejich využití při vzdělávání. Pro naplnění zmíněných cílů je uplatněn kvalitativní výzkum, který probíhal formou pozorování, polostrukturovaných rozhovorů a analýzou dokumentů. Z důvodu celistvosti byly podrobně zpracovány anamnestické údaje.
Výzkumným šetřením bylo zjištěno, že volba zařazení chlapce do vzdělávání v hlavním vzdělávacím proudu bylo vhodnou variantou. Dále bylo zjištěno, že chlapci byla a je poskytována maximální podpora ze strany rodičů a socializace ve třídě byla úspěšná.
V rovině praktické mohou výstupy sloužit jako zpětná vazba pro vzdělávací instituci začleněného žáka se zrakovým postižením. Po odpovídajících formálních a obsahových úpravách může být text využitelný pro zpracování informačního materiálu pro pedagogickou i rodičovskou veřejnost. | cze |
dc.format | 65 s. (113 959 znaků) | |
dc.format | 65 s. (113 959 znaků) | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | Dítě se zrakovým postižením | cze |
dc.subject | individuální integrace | cze |
dc.subject | předškolní vzdělávání | cze |
dc.subject | základní vzdělávání | cze |
dc.subject | retrospektivní případová studie | cze |
dc.subject | Visually impaired child | eng |
dc.subject | individual integration | eng |
dc.subject | preschool education | eng |
dc.subject | primary educatin | eng |
dc.subject | retrospective case study | eng |
dc.title | Žák se zrakovým postižením ve vzdělávacím systému; retrospektivní případová studie | cze |
dc.title.alternative | Pupil with visual impairment in education system, retrospective case study | eng |
dc.type | bakalářská práce | cze |
dc.identifier.stag | 60968 | |
dc.description.abstract-translated | Bachelor's thesis entitled 'A visually impaired student in the educational system';
a retrospective case study deals with the process of integrating a visually impaired boy into the mainstream of pre-school and primary education.
The bachelor's thesis aims to develop an appropriate theoretical basis for the issue of education of visually impaired children and on this basis in the design of a case study to describe and analyse the educational background of a visually impaired student.
The thesis is structured into two parts, theoretical and practical. The theoretical part defines the basic circuits related to the topic of visual impairment. The first chapter of the theoretical part defines a child and a student with visual impairment and the concept of visual impairment and its classification. The second chapter describes the specifics of the development of a visually impaired child in the field of cognitive functions, motor skills, and socialization. The last chapter deals with the education of visually impaired children in general.
The practical part is focusing on a detailed description of the inclusive process of
a visually impaired child in mainstream kindergarten and primary school. It points out the aid measures and their use in education. Qualitative research was applied to fulfill the already mentioned goals. The research is based on observations, semi-structured interviews, and document analysis. Anamnestic data were processed in detail for the sake of completeness.
The research found out that the choice of including a boy into mainstream education was a suitable option. It was also found that the boy was and is provided with maximum support from his parents and the socialization in his classroom was successful.
On a practical level, the information can serve as feedback for the educational institution of an integrated visually impaired student. After appropriate formal and content adjustments, the text can be used for the processing of information material for the pedagogical and parental public. | eng |
dc.date.accepted | 2021-05-28 | |
dc.description.department | Pedagogická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Speciální pedagogika předškolního věku-učitelství pro mateřské školy | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Pedagogická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Bc. | |
dc.thesis.degree-program | Speciální pedagogika | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |
dc.contributor.referee | Malinovská, Olga | |