Výchovné a vzdělávací strategie v mateřských školách na Jindřichohradecku.
Abstrakt
Bakalářská práce zjišťuje, jaké výchovné a vzdělávací strategie jsou v současné době
využívány v mateřských školách. V teoretické části se autorka věnuje současnému
předškolnímu vzdělávání. V první kapitole se zaměřuje na vzdělávací politiku ČR, pojetí
předškolního vzdělávání a popisuje osobnostně orientovaný model s jeho znaky. Dále
pak cíle a obsah předškolního vzdělávání v souvislosti s Rámcovým vzdělávacím
programem pro předškolní vzdělávání s charakteristikou potřeb předškolních dětí. Ve
druhé kapitole autorka zpracovává vzdělávací strategie, metody a vzdělávací nabídku
v mateřské škole. Klasifikuje činnosti z hlediska míry řízení učitelem a popisuje
organizační formy práce. Praktická část prezentuje kvantitativní a kvalitativní výzkum.
Autorka využívá responzí z dotazníkového šetření a sběru dat z polostrukturovaných
interview k odpovědi na dvě výzkumné otázky. Tyto otázky zjišťují, jaké výchovné a
vzdělávací strategie učitelé v mateřských školách využívají, a jaké strategie využívají
nejčastěji. Respondenty výzkumných šetření byli učitelé mateřských škol na
Jindřichohradecku.