Informovanost veřejnosti a pedagogů MŠ o problematice předškolních dětí s PAS
Abstrakt
Práce je zaměřena na zjištění informovanosti veřejnosti a pedagogů MŠ o problematice dětí trpící poruchami autistického spektra (PAS). Člení se na dvě části, teoretickou a praktickou. Teoretická část se zaměřuje na vymezení pojmu a obecnou charakteristiku PAS, seznámení se s klasifikací. V další kapitole nalezneme tzv. "triádu symptomů", jenž je pro PAS velice typická. Třetí kapitola se soustředí na vývoj poruchy od novorozeneckého období do mladšího školního věku. Čtvrtá kapitola představuje předškolní vzdělávání dětí trpící PAS s podkapitolami věnující se legislativnímu vymezení, RVP PV, možnostem předškolního vzdělávání. Poslední kapitola popisuje metodiku vzdělávání dětí s PAS, nedílnou součástí je strukturované učení, aplikovaná behaviorální analýza a výměnný obrázkový komunikační systém. Praktická část vychází z kvalitativního výzkumu - dotazníkového šetření pro veřejnost a pedagogy a srovnáváním výsledků výpovědí těchto dvou skupin. Respondenti jsou dotazování například na projevy PAS, na základě svého uvážení rozhodují o závažnosti autismu a jsou vyzíváni k potvrzení či vyvrácení pravdivosti mýtů týkající se zmíněné poruchy.