Hudební dílo jako prostředek rozvoje estetického vnímání dětí předškolního věku
Abstrakt
Tato práce se zaměřuje na využití hudebního díla jako prostředku pro rozvoj estetického vnímání u dětí předškolního věku. Cílem práce je vzdělávací program s názvem Labutí jezero dětskýma očima, který vychází z cílů estetické výchovy pro předškolní děti. Teoretická část se zaměřuje na současné pojetí předškolního vzdělávání a estetické výchovy, zabývá se estetickou výchovou a jejím vymezením, hudebními činnostmi v mateřské škole, zejména poslechovými činnostmi, a charakteristikou vývojových zvláštností předškolního dítěte. Praktická část obsahuje vzdělávací program, jehož prostřednictvím se děti seznámily s dílem Labutí jezero od P. I. Čajkovského. Součástí praktické části je i dotazník určený učitelkám mateřských škol, který zkoumá zda a jakým způsobem ony samy pracují s hudebním dílem za účelem rozvoje estetického vnímání.