Konzumerismus jako pedagogický problém - vybrané aspekty
Abstrakt
Tato bakalářská práce se věnuje konzumerismu jako pedagogickému problému se zaměřením na životní prostředí a moderní technologie. Je rozdělena do dvou hlavních částí.
V teoretické části práce se autor pokouší vymezit konzumerismus, popisuje jeho aspekty a historický vývoj. Snaží se objasnit, proč se děti stávají snadným cílem reklam, které konzumní způsob života podporují a zmínit pozitiva i negativa, která jsou s tímto způsobem života spjatá. Podrobněji jsou zde rozepsány důsledky tohoto trendu na životní prostředí i nadměrné užívání moderních technologií, což jsou problémy, se kterými se současná společnost potýká.
Následuje metodická část, která vychází z rámcového vzdělávacího programu, didaktické literatury a zkušeností pedagogů s dlouholetou praxí. Na základě zjištěných informací autor popisuje možnosti učitele výchovy k občanství na 2. stupni základní školy při řešení nepříznivých vlivů konzumerismu. Autor následně navrhuje několik vyučovacích hodin, které mohou posloužit jako inspirace pro učitele, kteří přemýšlí, jak se s tímto náročným tématem vypořádat a jak jej uchopit.
Cílem práce je tedy poskytnout čtenáři přehled o problematice konzumního způsobu života a poskytnout návrh řešení problémů spojených s konzumerismem ze strany učitele výchovy k občanství na 2. stupni základní školy.