Role sociálního pedagoga při řešení sociopatologických jevů ve školním prostředí
Abstrakt
Bakalářská práce se zaměřuje na pozici sociálního pedagoga ve školním prostředí a s tím spojené řešení sociopatologických jevů. Cílem práce je přinést informace o působení sociálního pedagoga na ZŠ a náhled na praxi v řešení vybraných sociopatologických jevů, jako je šikana, návykové látky a krádeže, jenž se vyskytují ve školním prostředí druhého stupně ZŠ.
Teoretická část se zaměřuje na legislativní a teoretické vymezení, kompetence,
osobnostní předpoklady a oblasti, ve kterých se sociální pedagog ve školním prostředí pohybuje. Dále následují vybrané sociopatologické jevy, o nichž jsou zde obsaženy základní informace, fáze a příčiny.
V praktické části je použit kvalitativní výzkum, který zahrnuje celkem pět rozhovorů
s respondenty o vybraných sociopatologických jevech, primární prevenci a pozici
sociálního pedagoga v českém školství. Z toho jsou tři běžní pedagogové, kteří jsou na svých základních školách v Prachaticích současně metodiky prevence. Další dva
rozhovory jsou se sociálními pedagogy, kteří působí na základních školách v Českých
Budějovicích.