Školní sebepojetí u nadaných dětí ve speciálních a běžných třídách
Abstrakt
Bakalářská práce mapuje problematiku sebepojetí nadaných dětí. Teoretická část se zabývá pojmem nadání, charakteristikami nadaných jedinců, jejich vyhledáváním a vzděláváním a také tématem sebepojetí. Empirická část uvádí výsledky smíšeného výzkumu realizovaného v období od listopadu do prosince roku 2020. Sběr dat probíhal pomocí Dotazníku sebepojetí školní úspěšnosti dětí (SPAS) a polostrukturovaných rozhovorů. Výzkumný soubor tvořili žáci 3. až 5. tříd, kvantitativní část výzkumu zahrnovala odpovědi 36 respondentů, kvalitativní část výzkumu zpracovávala rozhovory s 10 informátory. Hlavním cílem výzkumného šetření bylo porovnat školní sebepojetí nadaných dětí vzdělávaných ve třídách zřízených speciálně pro tyto žáky se školním sebepojetím nadaných dětí začleněných do běžných tříd. Výsledky kvantitativní části výzkumu neodhalily signifikantní rozdíly mezi školním sebepojetím těchto dvou skupin. Kvalitativní část výzkumu však poukázala na několik rozdílů mezi nadanými dětmi ze speciálních a běžných tříd, a to v oblasti sociálních vztahů v kontextu školy.