Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorKučera, Dalibor
dc.contributor.authorKříž, Jakub
dc.date.accessioned2024-03-12T10:04:42Z
dc.date.available2024-03-12T10:04:42Z
dc.date.issued2021
dc.date.submitted2021-01-07
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/44607
dc.description.abstractÚstředním tématem diplomové práce je téma z pedagogické psychologie - výchovné styly se zaměřením na adolescenty. Teoretická část práce se v první kapitole věnuje období adolescence a vývojovým změnám, které jsou s ní spojené, v druhé kapitole historickým, tradičním, ale i současným pojetím rodiny a výchovy a závěru teoretické části práce se věnujeme problematice výchovných stylů od jejich definice, prvních teorií až po studie o jejich vlivu na utváření osobnosti dítěte, spojitosti s různými projevy antisociálního chování či rizikem vzniku různých psychických poruch. Výchovný styl jako psychologický konstrukt vykazuje dlouhodobě vysokou reliabilitu a využitelnost a mnohé studie s tímto konstruktem stále pracují a dokazují, že má dobrou vypovídací hodnotu o fungování rodiny, hlavně vztahu rodič-dítě nebo se prokazují souvislosti mezi konkrétními výchovnými styly a zvýšeným rizikem různých psychopatologických projevů chování u dětí a mladistvých. V rámci empirické části práce jsme se rozhodli zmapovat na vzorku 253 českých adolescentů, v jakém poměru se výchovné styly v této věkové kategorii vyskytují. Byl zvolen kvantitativní design a vytvořena testová baterie sestávající z metody pro zjišťování výchovných stylů (Dotazník pro zjišťování způsobů výchovy v rodině a jeho modifikace) a metody umožňující měřit osobnostní rysy (BFI-10). Při zkoumání výchovných stylů si odborníci kladou otázku, které faktory mají největší vliv na to, jaký výchovný styl nakonec rodiče ve své výchově využívají. Z toho pramení druhý cíl práce, který spočíval v ověření vztahů mezi všemi komponenty výchovného stylu rodičů adolescentů s komponenty řízení adolescentů. Prozkoumali jsme tedy kvantitativními metodami výzkumu (korelace), zdali existuje vztah mezi emočním vztahem rodičů/řízením vůči adolescentovi a adolescentovou mírou řízení, kterou by preferoval on, kdyby už byl rodičem dítěte. Tím jsme se snažili u našeho vzorku ověřit, jak moc nebo zdali vůbec, mají jednotlivé dimenze výchovného stylu rodičů vliv na postupném utváření svého vlastního výchovné stylu adolescentů, z nichž se většina stane během pár let rodiči. Co se týká výskytu výchovných stylů, zjistili jsme v porovnání s dřívějšími výzkumy v českém prostředí menší výskyt výchovných stylů reprezentující tradiční přísnou výchovu, a naopak větší podíl výchovných stylů kombinující kladný/extrémně kladný emoční vztah k dítěti a rozporné či slabé řízení, tedy výchovy poskytující dětem větší volnost a dostatek projevů lásky. Po ověření hypotéz jsme zjistili, že se u adolescentů snižuje při sílícím záporném emocionálním vztahu rodičů tendence k poskytování volnosti, ta se snižuje rovněž při zvyšujících se požadavcích rodičů. Positivní vztah byl také nalezen mezi komponentami požadavků a poslední a zároveň nejvyšší negativní vztah byl nalezen mezi poskytovanou volností rodičů a požadavky adolescentů jako budoucích rodičů. V posledních hypotézách jsme prokázali statisticky významný positivní vztah mezi osobnostním rysem přívětivost a volností adolescenta jako budoucího rodiče.cze
dc.format100
dc.format100
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectadolescencecze
dc.subjectrodinacze
dc.subjectvýchovacze
dc.subjectvýchovné stylycze
dc.subjectadolescenceeng
dc.subjectfamilyeng
dc.subjectparentingeng
dc.subjectparenting styleseng
dc.titleVliv rodičovského stylu výchovy na utváření a preferenci vlastního výchovného stylu adolescentůcze
dc.title.alternativeThe influence of experienced parenting style on preference and forming own parenting style in adolescentseng
dc.typediplomová prácecze
dc.identifier.stag56412
dc.description.abstract-translatedThe main theme of the diploma thesis is the topic of educational psychology - parenting styles with a particular focus on adolescents. The theoretical part of the work is devoted in the first chapter to the period of adolescence and developmental changes associated with it, in the second chapter to the historical, traditional but also current concepts of family and education and the last part of the theoretical part of the work to the topic of parenting styles from their definition, first theories, to studies on their influence on the formation of the child's personality, the connection with the following manifestations of antisocial behavior or the risk of various mental disorders. Parenting style as a psychological construct shows long-term high reliability and usability, and many studies still work with this construct and prove that it says a lot about the functioning of the family, especially the parent-child relationship or demonstrate correlation between parenting styles and increased risk of various psychopathological behavior in children and adolescents. In the empirical part of the work, we decided to explore on a sample of 253 Czech adolescents, in what proportion the parenting styles occur in this age category. A quantitative design was selected, and a test battery was created using Dotazník pro zjišťování způsobu výchovy v rodině and BFI-10. When examining parenting styles, experts ask themselves which factors have the greatest influence on what parenting style parents ultimately use when their upbringing their own children. This is the source of the second goal of the research, where we tested relationships between all components of the parenting style of parents and adolescents' components of control. Thus, we examined the quantitative research methodology (correlations) to find out if there are some relationship between parents' emotions towards children (and control) and adolescents' degree of control they would have preferred if they had already been parents as well. We tried to verify with our sample of adolescents how much or whether at all, the individual dimensions of the parents' parenting style influence the gradual formation of their own parenting style, most of whom become parents within a few years. Regarding the occurrence of parenting styles, we found in comparison with previous research in the Czech environment, a smaller incidence of parenting styles representing traditional strict way of child rearing, and conversely a larger share of parenting styles combining either positive or extremely positive emotions towards the child with ambivalent or low control, i.e., parenting that provides children more freedom and plenty of expressions of love. After verifying the hypotheses, we found that in adolescents, the tendency to provide freedom decreases with the increasing negative emotional relationship of their own parents and decreases also with increasing demands of their own parents. A positive correlation was also found between both the components of the requirements (parents - adolescents) and the last and at the same time the highest negative correlation was found between the provided freedom of parents and the requirements of adolescents as future parents. The final hypotheses found a statistically significant positive correlation between the personality trait of agreeableness and the freedom of the adolescent as a future parent.eng
dc.date.accepted2021-01-28
dc.description.departmentPedagogická fakultacze
dc.thesis.degree-disciplinePSYCHn-VKZncze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Pedagogická fakultacze
dc.thesis.degree-nameMgr.
dc.thesis.degree-programUčitelství pro střední školycze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeBajgarová, Zdeňka


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam