dc.contributor.advisor | Rokos, Lukáš | |
dc.contributor.author | Čurdová, Hana | |
dc.date.accessioned | 2024-03-12T10:05:10Z | |
dc.date.available | 2024-03-12T10:05:10Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.date.submitted | 2021-04-23 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/44630 | |
dc.description.abstract | Prezentovaná diplomová práce se zabývá otázkou, zda jsou studenti učitelství a učitelé z praxe schopni didaktické transformace. Cílem bylo posoudit, do jaké míry jsou schopni ze složitých odborných ilustrací vytvořit zjednodušenou verzi, kterou by prezentovali ve výuce biologie člověka žákům osmého ročníku základní školy. Jako hlavní výzkumný nástroj byla použita kresba a výzkum byl záměrně proveden u zmíněných dvou skupin respondentů, aby bylo možné sledovat rozdíly mezi budoucími učiteli a učiteli, kteří již mají praktické zkušenosti s didaktickou transformací. Práce obsahuje také analýzu nejčastěji používaných učebnic ve výuce biologie člověka na základní škole. Kresby učitelů i studentů byly vyhodnoceny pomocí předem stanovených hodnoticích kritérií. Bylo zjištěno, že všichni respondenti prokázali velmi dobrou schopnost didaktické transformace. Studenti učitelství i učitelé z praxe měli výbornou znalost obsahu, avšak u učitelů z praxe je v porovnání se studenty učitelství více rozvinutá didaktická rovina zprostředkování učiva žákům, což potvrzuje fakt, že si vybírali pouze ty nejzásadnější pojmy a kresby měly spíše schématický charakter. Učitelé z praxe, častěji než studenti učitelství, kreslili schéma krok za krokem, za probíhajícího výkladu a snažili se vysvětlit celkovou problematiku daného tématu na příkladech z reálného života. | cze |
dc.format | 56 s. (98 310 znaků) | |
dc.format | 56 s. (98 310 znaků) | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | didaktická transformace | cze |
dc.subject | schémata | cze |
dc.subject | kresba ve výuce přírodopisu a biologie | cze |
dc.subject | lidské tělo | cze |
dc.subject | hodnotící kritéria | cze |
dc.subject | didactic transformation | eng |
dc.subject | schemes | eng |
dc.subject | drawing in science and biology teaching | eng |
dc.subject | human body | eng |
dc.subject | evaluation criteria | eng |
dc.title | Didaktická transformace při použití schémat a obrázků ve výuce funkční biologie člověka na základní škole | cze |
dc.title.alternative | Didactical transformation in using the scheme and pictures within human biology lessons at lower-secondary level | eng |
dc.type | diplomová práce | cze |
dc.identifier.stag | 59399 | |
dc.description.abstract-translated | Presented thesis deals with the question of whether pre-service and in-service teachers are capable of didactic transformation. The aim was to assess the extent to which they are able to create a simplified version of complicated professional illustrations, which they would present in the teaching of human biology to pupils in the eighth grade of lower-secondary school. Drawing was used as the main research tool and the research was intentionally performed on the two mentioned groups of respondents in order to monitor the differences between pre-service teachers and those teachers who already have practical experiences with didactic transformation. The thesis also contains an analysis of the most frequently used textbooks in the teaching of human biology at primary school. Drawings of teachers and students were evaluated using predetermined evaluation criteria. It was found that all respondents demonstrated a very good ability of didactic transformation. Both pre - service and in-service teachers had an excellent knowledge of the content, but the in-service teachers had a more developed didactic level of mediating the curriculum to students, which confirms the fact that they chose only the most fundamental concepts and the drawings were rather schematic. Unlike pre-servise teachers, in-servise teachers drew a scheme step by step. They mastered it during the ongoing interpretation and they tried to explain the overall issues of the topic on real-life examples. | eng |
dc.date.accepted | 2021-05-25 | |
dc.description.department | Pedagogická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Přn-Chn | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Pedagogická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Mgr. | |
dc.thesis.degree-program | Učitelství pro základní školy | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |
dc.contributor.referee | Novák, Matěj | |