Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorRokos, Lukáš
dc.contributor.authorVašková, Iveta
dc.date.accessioned2024-03-12T10:05:10Z
dc.date.available2024-03-12T10:05:10Z
dc.date.issued2021
dc.date.submitted2021-04-23
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/44631
dc.description.abstractCílem diplomové práce bylo analyzovat kresby vnitřní a vnější stavby těla ryb, které vytvoří žáci na vybraných základních školách v Jihočeském kraji. Do výzkumu bylo celkem zapojeno 127 respondentů ze čtyř základních škol a jednoho víceletého gymnázia. Pro získání dat byl použit dotazník, který se skládal ze tří částí. První část byla zaměřena na demografické údaje o respondentovi. Druhá část obsahovala úkol, v němž žáci měli nakreslit vnější stavbu těla ryby a dbát přitom na správné umístění všech ploutví. Ve třetí části dotazníku se nacházela předtištěná silueta ryby (kapra), do níž měli žáci správně zakreslit předem vybrané orgány (srdce, mozek, žaludek, střeva, játra, ledvinu, plynový měchýř, žábry a postranní čáru). Při vyhodnocování kreseb z druhé části dotazníku bylo zjištěno, že nejčastěji znázorněným druhem ryby byl kapr. Většina žáků měla problém se zakreslením správného počtu ploutví a s jejich správným umístěním. Ve třetí části dotazníku žáci nejčastěji zakreslili a správně umístili mozek, naopak nejméně zakresleným orgánem byla játra a nejčastěji chybně zakresleným orgánem byla ledvina. Na základě zjištěných dat byly navrženy aktivity, které by mohly pomoci při výuce tohoto tématu v hodinách přírodopisu. Tři vybrané aktivity byly představeny učitelům z praxe za účelem získání jejich reflexe. Na základě informací od učitelů a pilotního ověření dvou aktivit byla sepsána metodická doporučení, popřípadě byly aktivity ještě mírně modifikovány. Přínos diplomové práce lze spatřovat v reálném využití teoretických poznatků tématu a aktivit, které lze využít v praxi při výuce přírodopisu na základních školách. Pro odbornou i širokou veřejnost by mohly být zajímavé výsledky práce, které se mohou stát podkladem nejen ke zlepšení výuky tohoto tématu, ale i pro navazující výzkumy využívající kresbu jako nástroj pro zjišťování znalostí žáků.cze
dc.format47 s. (89 162 znaků)
dc.format47 s. (89 162 znaků)
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectdětská kresbacze
dc.subjectvnější stavba rybycze
dc.subjectvnitřní stavba rybycze
dc.subjectaktivity do výukycze
dc.subjectučebnicecze
dc.subjectchildren's drawingeng
dc.subjectexternalconstitution of fish bodyeng
dc.subjectinternal constitution of fish bodyeng
dc.subjectteaching activitieseng
dc.subjecttextbookeng
dc.titleKresba jako prostředek ke zjištění znalostí žáků o vnitřní a vnější stavbě rybcze
dc.title.alternativeLower-secondary students' drawings as a tool for finding their knowledge about external and internal constitution of fish bodyeng
dc.typediplomová prácecze
dc.identifier.stag59401
dc.description.abstract-translatedThe aim of the diploma thesis is to analyse drawings of internal and external constitution of fish bodycreated bylower secondary students atselected schools in South Bohemia. A total number of 127 respondents from four schools and one grammar school were involved in the research. The questionnaire with three parts was used to collect data. First part was focused on demographic data about the respondent. Second part included a task for students to draw the external structure of the fish's body, while paying attention to the correct location of all fins. Third part of questionnaire contained pre-printed silhouette of a fish (carp), where students tried to correctly sketch pre-selected organs (heart, brain, stomach, intestines, liver, kidney, gas bladder, gills and lateral line organ). There was found in the analysis of the second part of questionnaire that the carp was the most frequently sketchedfish species. Most students had difficulty with drawing correct number of fins and placing them correctly. In third part of questionnaire, brain was the most often drew and correctly located organ. On the other hand, liver was the least drawn and kidney the most incorrectly drawn organ. Activities which could help with teaching this topic in biology lessons were designed based on the collected data. Three selected activities were introduced to lower secondary school teachers in order to get their feedback. Based on this information and pilot testing of two activities the methodological recommendations were written and some activities were slightly modified. The contribution of this diploma thesis can be considered in the practical use of theoretical knowledge of this topic and also activities which can be used by biology teachers at lower-secondary level. The results of the diploma thesismay be useful for the professional community as well as general public. They can become the basis not only for improving teaching this topic, but also for follow-up research using drawing as a tool for investigating the level of students' knowledge. Key words: children's drawing, externalconstitution of fish body, internal constitution of fish body, teaching activities, textbook.eng
dc.date.accepted2021-05-25
dc.description.departmentPedagogická fakultacze
dc.thesis.degree-disciplinePřn-ČJncze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Pedagogická fakultacze
dc.thesis.degree-nameMgr.
dc.thesis.degree-programUčitelství pro základní školycze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeFlašar, Jan


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam