Potřeby pedagogů 1. stupně ZŠ v kontextu inkluzivního vzdělávání
Abstrakt
Diplomová práce reflektuje situaci charakterizující situaci učitele 1. stupně základní školy v kontextu uplatňování principů společného vzdělávání. Cílem práce je zachycení vnímání podpory poskytované učitelům, kteří se podílejí na práci s dětmi začleněnými do školní výuky na prvním stupni ZŠ ve vybraném regionu, a identifikace jejich vzdělávacích potřeb (kvalitativní část výzkumu). Zároveň se práce snaží zmapovat různé vzdělávací a rozvojové potřeby, které pociťují učitelé v kontextu přípravy na práci s dětskými kolektivy, v nichž jsou začleňovaní i žáci vyžadující podporu (kvantitativní část studie).
Předpolím výzkumu je teoretická část, kde jsou zmiňovány názory na uplatňování principů inkluze v českých podmínkách, analýza stávajících problémů a shrnutí požadavků na práci učitele v inkluzívní škole. Dále byl podle možností daných objektivními podmínkami realizován výzkum ve smíšeném výzkumném designu s akcentem na jeho kvalitativní část. Výstupem práce je pak zformulování doporučení pro další vzdělávání a profesní podporu učitelů.