Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorHrušková, Martina
dc.contributor.authorJungvirthová, Monika
dc.date.accessioned2024-03-12T10:06:57Z
dc.date.available2024-03-12T10:06:57Z
dc.date.issued2021
dc.date.submitted2021-07-09
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/44711
dc.description.abstractDiplomová práce se zabývá obsahově a jazykově integrovaným vyučováním v německém jazyce (Content and Language Integrated Learning in German; CLILiG) tématu první pomoci v předmětu přírodopis na 2. stupni základní školy. Jejím hlavním cílem bylo vytvoření čtyř CLILiG aktivit a jejich ověření v praxi. Teoretická část popisuje stěžejní pojmy spojené s tvorbou aktivit. Zaměřena je na obecné principy, cíle, metody a hodnocení v CLIL přístupu, který propojuje obsahové a jazykové učení. Pozornost je věnována především CLILiG výuce. Analyzována byla také metodická podpora a propojení CLILiG s tématem první pomoci v rámci 2. stupně základní školy. Praktická část je zaměřena na samotnou tvorbu a ověření aktivit s tématy první pomoc při zlomenině, krvácení, ztrátě vědomí, popáleninách a epileptickém záchvatu. Výzkum spojený s jejich ověřením proběhl v hodinách přírodopisu v 8. ročníku na základní škole v Českých Budějovicích. Z jeho výsledků vyplynulo, že navržené aktivity zvyšují vědomosti žáků o první pomoci a to dokonce více než při výuce bez CLILu (p = 0,043). Na dlouhodobější zapamatování učiva však vliv CLILiG prostřednictvím testování formou pretest - posttest nebyl prokázán (p = 0,072). Žáci také ohodnotili absolvované CLILiG aktivity, přičemž nejvíce se jim líbila didaktická hra První pomoc (průměrná známka 1,7). Na začátku výzkumu bylo také provedeno krátké dotazníkové šetření, kterého se účastnili žáci zařazení do experimentu. Vyplynulo z něho, že žáci mají zájem o výuku přírodopisu spojenou s cizím jazykem (10 % žáků by moc bavila, 42 % žáků by bavila, 38 % žáků neví, 10 % žáků by nebavila). Přednost by ale dávali anglickému jazyku (78 % zvolilo angličtinu, 13 % angličtinu a němčinu). Osvojení jazykových dovedností cizího jazyka ve spojení s tématem první pomoci pak považují za důležité (82,6 % žáků) a užitečné (87 % žáků).cze
dc.format80 s. (113 892 znaků)
dc.format80 s. (113 892 znaků)
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectCLILcze
dc.subjectCLILiGcze
dc.subjectpřírodopiscze
dc.subjectprvní pomoccze
dc.subjectpretestcze
dc.subjectposttestcze
dc.subjectCLILeng
dc.subjectCLILiGeng
dc.subjectnatural historyeng
dc.subjectfirst aideng
dc.subjectpretesteng
dc.subjectposttesteng
dc.titleMetoda CLIL ve výuce tématu první pomoci a německého jazyka na 2. stupni základní školycze
dc.title.alternativeUsing CLIL in Teaching First Aid and German at Lower Secondary Leveleng
dc.typediplomová prácecze
dc.identifier.stag63308
dc.description.abstract-translatedThe Master's thesis deals with the Content and Language Integrated Learning in German (CLILiG) of the topic of first aid, which is part of the subject of natural history at upper primary school. Its main goal was to create four CLILiG activities and verify them in practice. The theoretical part describes the key concepts associated with the creation of activities. It focuses on the general principles, objectives, methods and assessment in the CLIL approach, which links content and language learning. Attention is paid mainly to CLILiG approach. The methodological support and connection of CLILiG with the topic of first aid at upper primary school was also analysed. The practical part is focused on the creation and verification of activities with the topics of first aid for fractures, bleeding, loss of consciousness, burns and epileptic seizures. The research connected with their verification took place during natural history lessons of Year 8 pupils at the primary school in České Budějovice. The results showed that the proposed activities increase pupils' knowledge of first aid even more than during lessons without CLIL (p = 0.043). However, the effect of CLILiG on longer-term memorization has not been demonstrated via pretest-posttest design (p = 0.072). Pupils also rated the completed CLILiG activities; they liked the didactic game First Aid the most (average grade 1.7). At the beginning of the research, a short questionnaire survey was conducted, in which pupils included in the experiment participated. It showed that pupils were interested in learning natural history through a foreign language (10% of pupils would really enjoy it, 42% of pupils would enjoy it, 38% of pupils did not know, 10% of pupils would not enjoy it). However, they would prefer the English language (78% chose English, 13% English and German). Acquisition of foreign language skills in connection with the topic of first aid is then considered important (82.6% of pupils) and useful (87% of pupils).eng
dc.date.accepted2021-08-30
dc.description.departmentPedagogická fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineNJn-Přncze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Pedagogická fakultacze
dc.thesis.degree-nameMgr.
dc.thesis.degree-programUčitelství pro základní školycze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeRokos, Lukáš


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam