Výchova ke zdraví na základních školách Jihomoravského a Plzeňského kraje
Abstrakt
Diplomová práce na téma "Výchova ke zdraví na základních školách Jihomoravského a Plzeňského kraje" se v teoretické části zabývá pojmy: Zdraví a jeho definice, Rámcový vzdělávací program a předmět Výchova ke zdraví v rámcovém vzdělávacím programu. Jak je výchova ke zdraví uskutečňována na druhém stupni základních škol v Plzeňském a Jihomoravském kraji, bylo hlavním cílem této diplomové práce. Ke splnění tohoto cíle jsem zvolila metodu dotazníkového šetření. Do jednotlivých škol jsem prostřednictvím e - mailu zaslala průvodní dopis s odkazem na portál, kde se dotazník nacházel. Dotazník byl zaslán celkem do 408 základních škol, návratnost dotazníku byla celkem 55%. Dotazník byl nejčastěji vyplněn učiteli Výchovy ke zdraví, řediteli škol nebo jejich zástupci. Z výsledků výzkumu je zřejmé, že v Plzeňském kraji realizuje Výchovu ke zdraví jako samostatný předmět 75,8% škol, v Jihomoravském kraji je to 73,1% škol. V Plzeňském kraji nejčastěji tento předmět vyučuje učitel s aprobací Výchova ke zdraví a Přírodopis (22,4%), v Jihomoravském učitel s aprobací Přírodopis (23,9%). V Plzeňském kraji se nejčastěji vyučuje výchova ke zdraví v 9. ročníku - 1 hodina týdně, v Jihomoravském kraji se nejčastěji vyučuje výchova ke zdraví v 8. ročníku/1 hodina týdně. Oba dva kraje uvedly, že všechny oblasti výchovy ke zdraví jsou vyvážené a nejčastěji k výuce používají učebnici - Občanská a Rodinná výchova 6, 7, 8, 9, (Plzeňský kraj - 45,05%, Jihomoravský 30,57%). V Plzeňském kraji považuje za přínosné vzdělávat žáky v oboru výchova ke zdraví většina z respondentů - 92,3% a skoro polovina - 48,7% se domnívá, že výchova ke zdraví by mohla mít celospolečenský dopad. V Jihomoravském kraji považuje za přínosné vzdělávat žáky v oboru výchova ke zdraví též většina z respondentů, a to 90,8% a více než polovina - 66,9% se domnívá, že výchova ke zdraví by mohla mít celospolečenský dopad.