Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorMarková, Aneta
dc.contributor.authorBrtnová, Michaela
dc.date.accessioned2024-03-12T11:58:28Z
dc.date.available2024-03-12T11:58:28Z
dc.date.issued2021
dc.date.submitted2021-05-05
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/45116
dc.description.abstractŽáci s mentálním postižením nevyužívají moderní technologie jenom pouze v předmětu Informačních a komunikačních technologií ale i v ostatních. Pokud jsou informační komunikační technologie vhodně zapojeny do procesu vzdělávání, tak mohou pomoci k efektivnímu způsobu výuky a integrací do společenského života (Zikl et. al., 2011). Bakalářská práce je rozdělena na teoretickou, praktickou a přílohovou část. Teoretická část se skládá ze dvou kapitol. První kapitola obsahuje vymezení pojmu mentální postižení a mentální retardace, klasifikací mentálního postižení, charakteristikou jednotlivých stupňů mentálního postižení a specifickými zvláštnosti u dětí s mentálním postižením. Ve druhé kapitole se zaměřuji na moderní technologie využívané ve vzdělávání, na speciální hardware a software. Na konci kapitoly se zaměřuji na využití informačních a komunikačních technologií u dětí ve všech stupních mentálního postižení. Praktická část bakalářské práce je prováděná kvalitativním výzkumnou formou rozhovorů a jejich následnou analýzou. Do výzkumného souboru byly zahrnuty osoby s mentálním postižením a pedagogický pracovník. Cílem práce je zjistit, jak osoby s mentálním postižením přistupují ICT, a jakým způsobem s nimi pracují. V souladu s vymezeným cílem byly formulovány následující výzkumné otázky: VO1: Jaký přístup mají lidé s mentálním postižením k informačním a komunikačním technologiím?""VO2: Jak přistupují lidé s mentálním postižením k informačním a komunikačním technologiím, resp. Jaké metody nebo přístupy lidé s mentálním postižením využívají?""VO3: Jaké informační a komunikační technologie lidé s mentálním postižením používají?" Z kvalitativní analýzy vyplynuly jako podstatné tyto faktory: Dostupnost moderních technologií, stupeň postižení, odlišný pohled, komunikace, zábava, prostředek ke vzdělávání, strávený čas na počítači, kontrola, rozvoj psychických procesů, utváření sociálních vztahů, individuální přístup, vyhledávání, předmět Informační a komunikační technologie, počítačová myš, klávesnice, tiskárna, Mobilní telefon, tablet, interaktivní tabule, Youtube, WhatsApp, Messenger, Facebook, Google Chrome, Malování, Psaní, Microsoft Word. Bakalářská práce bude využitelná jako materiál pro studenty, pracovníky, rodiče.cze
dc.format97 s. (149016 znaků)
dc.format97 s. (149016 znaků)
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectmentální postiženícze
dc.subjectvzdělávánícze
dc.subjectspeciální hardwarecze
dc.subjectspeciální softwarecze
dc.subjectinformační a komunikační technologiecze
dc.subjectmental disabilityeng
dc.subjecteducationeng
dc.subjectspecial hardwareeng
dc.subjectsoftware and information and communication technologieseng
dc.titleEdukace lidí s mentálním postižením v oblasti informačních a komunikačních technologiícze
dc.title.alternativeEducation of people with mental disabilities in the field of information and communication technologieseng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag58302
dc.description.abstract-translatedPupils with mental disabilities use modern technologies not only in the subject of Information and Communication Technologies but also in other subjects. If information and communication technologies are appropriately involved in the educational process, they can help to provide effective teaching and integration into social life (Zikl et. al., 2011). The Bachelor thesis is divided into theoretical and practical part and appendices. The theoretical part consists of two chapters. The first chapter contains a definition of the concept of mental disability and mental retardation, classification of mental disability, characteristics of individual stages of mental disability and specific peculiarities of children with mental disabilities. In the second chapter I focus on modern technologies used in education, on special hardware and software end and at the end chapter I deal with the use of information and communication technologies for children in all stages of mental disabilities. The practical part of the Bachelor's thesis is done in the form qualitative research and in the form of interviews and their subsequent analysis. The research group included people with mental disabilities and teacher. The objective of the thesis is to find out how people with mental disabilities access ICT and how they work with them. In accordance with the defined objective,the following research questions were formulated: VO1: "What kind of approach do people with a mental disabilities have to information and communication technologies?" VO2: "How people with a mental disabilities approach information and communication technologies.What strategies and approaches do people with a mental handicap use?"VO3: "Which information and communication technologies do people with a mental disabilities use? The following factors emerged from the qualitative analysis: availability of modern technologies, degree of disability, a different view, communication, entertainment, the means of education, the time spent on the computer, the check, development of mental processes, formation of social relationships, individual approach, the search, the Subject of Information and Communication Technologies, computer mouse, keyboard, printer, mobile phone, tablet, interactive whiteboard, Youtube, WhatsApp, Messenger, Facebook, Google Chrome, painting, writing, Microsoft Word The Bachelor thesis will be used as material for students, staff or parents.eng
dc.date.accepted2021-06-15
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineSpeciální pedagogika - vychovatelstvícze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programSpeciální pedagogikacze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereePrázdná, Radka


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam