Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorZeman, Marek
dc.contributor.authorLechner, Jan
dc.date.accessioned2024-03-12T11:58:34Z
dc.date.available2024-03-12T11:58:34Z
dc.date.issued2021
dc.date.submitted2021-05-03
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/45139
dc.description.abstractHudba je od nepaměti spjata s lidskou společností. Již dlouho jsou známy přínosy provozování hudby na člověka. V posledních desetiletích začíná být věnována zvýšená pozornost i jeho rizikům. Mnoho se mluví o neblahých vlivech sedavého způsobu života. Přesto je hra na klávesové nástroje provozována většinou vsedě - a to i u nástrojů elektronických, u nichž lze snadno volit stoj. Cílem této bakalářské práce bylo popsat vliv motorických stereotypů na kvalitu hry a bolesti pohybového ústrojí a porovnat motorické stereotypy hráčů na klávesové nástroje během hry vestoje a vsedě. V teoretické části práce jsou shrnuty základní dosavadní poznatky a názory relevantní pro dosažení tohoto cíle. Pozornost je věnována funkčnímu popisu pohybového ústrojí člověka a vlivu hudby na ně. Jsou popsány jak motorické stereotypy, které mohou vést k poruchám pohybového ústrojí hudebníků hrajících na klávesové hudební nástroje, tak ty, které by měly před takovým postižením chránit. Představeny jsou též hudební fyziologie a medicína hudebníků. Praktickou část bakalářské práce tvoří smíšený výzkum spočívající především v záznamu elektromyografické aktivity vybraných svalů během hry vestoje a vsedě. Bilaterálně byla měřena aktivita m. extensor carpi radialis, m. trapezius descendens, pars lumbalis m. erectoris spinae a m. obliquus abdominis externus. Kvalita hry byla hodnocena jednak subjektivně, jednak softwarovou analýzou zvukových nahrávek. Dále byla u probandů provedena kineziologická vyšetření. Doplňkově bylo zařazeno též on-line dotazníkové šetření. Především výsledky elektromyografického měření svědčí spíše ve prospěch hry vestoje. Práce může být využita v klinické praxi fyzioterapeutů a v medicíně hudebníků. Může též posloužit hudebním pedagogům a samotným hudebníkům.cze
dc.format102 s.
dc.format102 s.
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectHudební fyziologiecze
dc.subjectklávesycze
dc.subjecthudební nástrojcze
dc.subjectmotorický stereotypcze
dc.subjectporuchy pohybového ústrojícze
dc.subjectMusic Physiologyeng
dc.subjectKeyboardeng
dc.subjectMusic Instrumenteng
dc.subjectMotor Stereotypeeng
dc.subjectMusculoskeletal Disorderseng
dc.titleVliv motorických stereotypů hráčů na klávesové nástroje na kvalitu hry a na poruchy pohybového ústrojícze
dc.title.alternativeInfluence of Motor Stereotypes on the Quality of Musical Performance and Musculoskeletal Disorders in Keyboard Playerseng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag61616
dc.description.abstract-translatedMusic has long been associated with human society. The positive benefits of performing music on human beings have long been known. Increased attention has been paid to its risks recently. The negative effects of a sedentary lifestyle on the human locomotor system are discussed a lot. Nevertheless, most musicians play sitting while they can stand. The aim of this bachelor thesis was to describe the influence of motor stereotypes on the quality of music performance and development of musculoskeletal pain, and to compare the motor stereotypes of keyboard players during standing and sitting. In the theoretical part the basic knowledge about this topic is summarized. Functional description of the human locomotor system and the influence of music is provided. Both motor stereotypes that can lead to playing-related musculoskeletal disorders and physiological motor patterns are described. Music physiology and musician's medicine are also presented. The practical part of the bachelor's thesis consists of combined research consisting mainly of recording the electromyographic activity of selected muscles during performance in standing and sitting positions. The activity of the following muscles was measured bilaterally: extensor carpi radialis, trapezius descendens, pars lumbalis erectoris spinae and obliquus abdominis externus. The performance quality was evaluated both subjectively and the software analysis of audio recordings was performed. Furthermore, kinesiological examinations were performed on the probands. In addition, an online questionnaire survey was included. Mainly the results of electromyographic measurements favorize slightly the standing position for playing instruments. This work can be used in the clinical practice of physiotherapists and in the musician's medicine. It can also serve music educators and musicians themselveseng
dc.date.accepted2021-06-10
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineFyzioterapiecze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programSpecializace ve zdravotnictvícze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeMíková, Marcela


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam