Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorBrůhová, Ludmila
dc.contributor.authorPeterka, Tadeáš
dc.date.accessioned2024-03-12T11:58:36Z
dc.date.available2024-03-12T11:58:36Z
dc.date.issued2021
dc.date.submitted2021-05-03
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/45144
dc.description.abstractBakalářská práce upozorňuje na problematiku posturálních poruch dětí mladšího a staršího školního věku a věnuje se terapii těchto poruch pomocí novodobé metody dynamické neuromuskulární stabilizace-DNS. Vadné držení těla vzniká nejčastěji v dětském věku, včasnou a správně cílenou terapií může dojít k pozitivnímu vlivu na vývoj postury, čímž lze předcházet prohlubování přítomných asymetrií nebo vývoji dalších patologií. Prvním cílem práce bylo popsat nejčastější posturální poruchy dětí školního věku. Druhým cílem bylo ovlivnit posturální poruchy u konkrétních dětí školního věku pomocí dynamické neuromuskulární stabilizace. Práce je rozdělena na část teoretickou a část praktickou. V teoretické části je nejdříve popsán psychomotorický a ontogenetický vývoj člověka, detailně charakterizováno období školního věku a úroveň motoriky dětí v tomto období. V další kapitole je vymezen pojem postura, s nímž úzce souvisejí pojmy posturální stabilita, posturální stabilizace a posturální reaktibilita. Tyto termíny jsou zde také vyloženy. Následně je popsáno rozdělení posturálních poruch na podkladě jejich vzniku. Jedna kapitola práce je věnována vzniku posturální poruchy na podkladě centrální koordinační poruchy. Důležitou součástí práce je popis nejčastějších posturálních poruch, objevujících se u dětí školního věku. Na závěr teoretické části práce jsem se zabýval popisem metody dynamické neuromuskulární stabilizace, principy a postupy, kterými se DNS řídí a v neposlední řadě popisem vývojové kineziologie dítěte do 1. roku života, ze které DNS vychází. Praktická část práce je zpracována formou kvalitativního výzkumu. K odběru dat pro výzkum bylo provedeno vstupní a výstupní vyšetření tří probandů. Získané údaje byly zpracovány do kazuistik, které byly následně srovnány a vyhodnoceny. Vyšetření obsahuje anamnézu, aspekci, palpaci, testy na vyšetření pohyblivosti páteře, vyšetření zkrácených svalů a vyšetření posturální stabilizace a reaktibility. Výzkumný soubor byl tvořen ze dvou dívek a jednoho chlapce ve věkovém rozmezí 11-12 let. Tito probandi se vyznačovali určitou odchylkou od správného držení těla. Cvičební jednotka byla vytvořena ze cviků, vycházejících z pozic vývojové kineziologie. Výzkum probíhal po dobu dvou měsíců, probandi měli za úkol cviky provádět alespoň 4x týdně doma, zároveň měli v průběhu této doby také několik individuálních terapií pro zkontrolování a doplnění cviků. Závěrem práce byly popsány výsledky výzkumu a vyhodnocení úspěšnosti terapie. Bylo zjištěno, že u každého z probandů došlo ke zlepšení, především k aktivování hlubokého stabilizačního systému páteře a osvojení si správného dechového stereotypu. Bakalářská práce by mohla velmi dobře sloužit jako inspirativní a edukační materiál pro veřejnost. Zároveň by mohla díky svému obsahu posloužit v klinické praxi fyzioterapeutů.cze
dc.format82
dc.format82
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectposturální poruchacze
dc.subjectposturacze
dc.subjectdynamická neuromuskulární stabilizacecze
dc.subjectškolní věkcze
dc.subjectvývojová kineziologiecze
dc.subjectpostural disordereng
dc.subjectpostureeng
dc.subjectdynamic neuromuscular stabilizationeng
dc.subjectschool-ageeng
dc.subjectdevelopmental kinesiologyeng
dc.titleVyšetření a terapie dětských pacientů s posturální poruchou na principu dynamické neuromuskulární stabilizacecze
dc.title.alternativeExamination and therapy of pediatric patients with postural disorder on the principle of dynamic neuromuscular stabilizationeng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag61677
dc.description.abstract-translatedThis bachelor thesis deals with the topic of postural disorders in children of younger and older school-age and is also dealing with the therapy of these disorders thanks to the modern method of dynamic neuromuscular stabilization-DNS. The defective posture of the body is most often created during childhood, thanks to well-timed and targeted therapy, it is possible to positively affect posture development, and prevent the deepening of the asymmetries or development of other pathologies. The first target of this thesis is to describe the most common postural disorders of school children. The second target was to affect postural disorders of particular school children with the help of dynamic neuromuscular stabilization. This thesis is divided into the theoretical and practical part. In the theoretical part, I first described the psychomotor and ontogenic human evolution, detailed characterization of the school-age period, and level of motor skills of children in this period. In the next chapter I have defined the term of posture, and also closely related terms like postural stability, postural stabilization and postural reactivity. After that, I have described the division of postural disorders based on their origin, and also dedicated one chapter of the thesis to the emergence of postural disorders based on central coordination disorder. An important part of the thesis is a description of the most common postural disorders occurring in school children. At the end of the theoretical part, I have been dealing with a description of the dynamic neuromuscular stabilization method, its principles and procedures governing and developmental kinesiology of the child to the 1st year of life from which it is based. The practical part of the thesis was done in the form of qualitative research. For data collection for research input and output examination of 3 probands was performed, which was processed into case studies, which were then compared and evaluated. The examination consists of anamnesis, aspect, palpation, tests for the examination of spinal motility, examination of shortened muscles and examination of postural stabilization and reactivity. The research group consisted of two girls and one boy, aged 11-12 years, with some deviation from proper posture. The exercise unit was created from exercises based on positions of developmental kinesiology. The research lasted for 2 months, the probands had the task of performing exercises at least 4 times a week at home, at the same time they also had several individual therapies during these 2 months to check and supplement the exercises. At the end of the work, I described the results, which I reached through research and evaluated the success of therapy. Each of the probands improved, especially the activation of the deep stabilization system of the spine and the acquisition of the correct breathing stereotype. The bachelor thesis could serve as inspiring and educational material for the public. At the same time, it can be used for its content of information to serve in the clinical practice of physiotherapists.eng
dc.date.accepted2021-06-10
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineFyzioterapiecze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programSpecializace ve zdravotnictvícze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeOšmerová, Marie


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam