Porovnání četnosti šikany na druhém stupni ZŠ a nižším stupni víceletých gymnázií
Abstrakt
Hlavním cílem této bakalářské práce je studijní zmapování výskytu četnosti šikany na
druhých stupních základních škol a v nižších ročnících víceletých gymnázií.
Práce se nejdříve zaměří na teoretický výklad šikany jako takové. Podrobněji představí
samotný pojem "šikana" spolu s jejími formami výskytu. Popíše jednotlivá stádia vývoje, a to
jak z pohledu agresora a jeho oběti, tak z pohledu publika tvořeného zejména spolužáky obou
hlavních aktérů. V neposlední řadě se práce rovněž zaměří na preventivní opatření, jak šikaně
předcházet, či v opačném případě, jak šikanu odhalit, vyřešit a nakonec zcela eliminovat.
Praktická část bude věnována odpovědím z vypracovaného dotazníku, který bude určen
žákům druhého stupně základní školy a studentům nižšího stupně víceletého gymnázia a který
bude zaměřen právě na téma šikana (a to z hlediska teoretického i praktického).
Na základě jejich odpovědí budou následně vytvořeny grafy, které by měly sloužit jako
výpověď o tom, v jaké míře se šikana vyskytuje na těchto dvou typech škol a do jaké míry jsou
tito žáci a studenti vůbec srozuměni s "teoretickou stránkou" tohoto patologického jevu.