dc.contributor.advisor | Benešová, Veronika | |
dc.contributor.author | Zůbková, Irena | |
dc.date.accessioned | 2024-03-12T11:58:46Z | |
dc.date.available | 2024-03-12T11:58:46Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.date.submitted | 2021-08-09 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/45170 | |
dc.description.abstract | Bakalářská práce se věnuje tématu finanční gramotnosti a připravenosti na samostatný život mladých dospělých z dětských domovů a jejich vrstevníků, kteří vyrůstají v rodinném prostředí. Cílem práce je srovnání finanční gramotnosti obou skupin.
Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části jsou vymezeny pojmy ústavní výchova a dětský domov, včetně jeho funkcí se zaměřením na oblast financí. Dále definuji finanční gramotnost, a především pojmy úvěry (se zaměřením na krátkodobé a střednědobé úvěry), jejich splácení a rizika, která mohou mít negativní dopad do života dospělého člověka. Další část tvoří popis finančního vzdělávání v jednotlivých typech škol, které podstupují děti z rodin i dětských domovů.
V praktické části byla použita kvalitativní strategie výzkumu, metoda dotazování, technika polostrukturovaného rozhovoru. Výzkumný soubor tvoří 10 komunikačních partnerů ve věku 18 - 20 let. Jedná se o 5 osob z dětského domova a 5 osob vyrůstajících v rodinách. Výzkumné otázky byly zaměřeny na úroveň finanční gramotnosti, práci s osobním rozpočtem, příjmy a výdaje, názory na úvěrování. Část otázek je orientována na posouzení vlivu dětského domova a rodinného prostředí na finanční rozhodování mladých dospělých.
Práce by mohla být přínosná v novém úhlu pohledu při srovnání finanční gramotnosti mladých lidí z dětských domovů a jejich vrstevníků vyrůstajících v rodinách. Může také pomoci se zaměřením přípravy na samostatný život pro pracovníky dětských domovů a sociální pracovníky, kteří se v rámci poradenství mohou setkat s klienty vyžadující pomoc s finančními záležitostmi. | cze |
dc.format | 62 s. (108 538 znaků) | |
dc.format | 62 s. (108 538 znaků) | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | Finanční gramotnost | cze |
dc.subject | finanční vzdělávání | cze |
dc.subject | úvěry | cze |
dc.subject | dětský domov | cze |
dc.subject | připravenost na život | cze |
dc.subject | Financial literacy | eng |
dc.subject | financial education | eng |
dc.subject | loans | eng |
dc.subject | children´s home | eng |
dc.subject | readiness for life | eng |
dc.title | Finanční gramotnost a připravenost mladých lidí při odchodu z dětského domova | cze |
dc.title.alternative | Financial Literacy and Readiness of Young People to Leave the Children's Home | eng |
dc.type | bakalářská práce | cze |
dc.identifier.stag | 62079 | |
dc.description.abstract-translated | The Bachelor Thesis deals with the topic of financial literacy and readiness for independant living of young adults leaving children's homes and their peers growing up in families. The aim of the thesis is the comparison of these two groups.
The thesis is divided into theoretical and practical parts. The first one defines terms of institutional education and children's home, including their functions in the area of financial education. In addition, the theoretical part defines the term financial literacy, mainly the terms loans (focusing on short and medium term loans), their payments and risks that might have impact on the life of an adult. Another part comprises the description of financial education in various types of schools that children from children's homes as well as children with family background undertake.
In the practical part there were used the following methods: qualitative research, questioning and semi-structured interview. There were involved 10 communication partners at the age from 18 to 20; half of them young adults from children's homes and the other half young adults with family background. The research questions focused on the level of financial literacy, personal budgeting abilities, income and expenses, opinions on loans. A part of the questions dealt with assessing the influence of children's home and family background on financial literacy of young adults.
The thesis could be beneficial as it introduces a new view on the comparison of financial literacy of young adults from children's homes and their peers growing up in families. Moreover, it can provide useful information for employees of children's homes and other social workers who meet clients in need of help in the area of financial matters and thus it can improve the preparation of young adults leaving children's homes for their independent life. | eng |
dc.date.accepted | 2021-08-31 | |
dc.description.department | Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Sociální práce ve veřejné správě | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Bc. | |
dc.thesis.degree-program | Sociální politika a sociální práce | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |
dc.contributor.referee | Prokešová, Radka | |