Školní asistent a jeho využití na základních školách
Abstrakt
Školní asistent je poměrně novou pracovní pozicí pohybující se v oblasti základních škol. Účel, se kterým tato pozice byla vytvořena, je začlenit rodiče a rodinné prostředí žáků do spolupráce, což má vést ke komplexnější práci a větší šanci na zlepšení situace žáků. I přestože školní asistent doplňuje pracovní tým školy, nejedná se však o pedagogickou pracovní pozici, jako tomu je například u asistenta pedagoga. Jeho funkce také není definována legislativně, ale prostřednictvím projektů.
Cílem práce je zanalyzovat a popsat využití školních asistentů v základních školách, jejich dosažené vzdělání, náplň práce, role a kompetence. Následně také identifikovat podobnosti a souvislosti se sociální prací. Pro výzkum byl zvolen kvalitativní přístup, který bude realizován polostrukturovanými rozhovory s řediteli základních škol a školními asistenty, kteří v těchto základních školách pracují. Vyhodnocení proběhlo metodou otevřeného kódování.
Bylo zjištěno, že školní asistent v základních školách opravdu potřebný je, avšak je stále na čem pracovat. Oblast, kterou je potřeba zlepšit, je oblast týkající se přímé práce s rodinami, neboť je tato pozice stále doprovázena nízkou informovaností o ní a rodiny nevnímají přínos, který jim může přinést. Práce může do budoucna sloužit jako informační zdroj o pozici školního asistenta a může motivovat nejen školy, ale i veřejnost k zvýšení její frekvence a využití v základních školách.