dc.contributor.advisor | Abrmanová, Michaela | |
dc.contributor.author | Blechová, Aneta | |
dc.date.accessioned | 2024-03-12T12:01:12Z | |
dc.date.available | 2024-03-12T12:01:12Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.date.submitted | 2021-05-03 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/45340 | |
dc.description.abstract | Bakalářská práce se zabývá motivací studentek oboru Všeobecná sestra ke studiu na vysoké škole. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část má čtyři oblasti. První se zabývá oborem ošetřovatelství, profesí sestry, její prestiží a sesterskými organizacemi. Druhá oblast je zaměřena na historii ošetřovatelství v českých zemích i v zahraničí. Třetí oblast popisuje současné vzdělávání sester, legislativní úpravu vzdělávání, pregraduální a postgraduální vzdělávání, celoživotní vzdělávání a také kompetence sester. Poslední oblast je zaměřena na vymezení pojmu motivace. Je zde popsána hierarchie potřeb dle Maslowa, a také pracovní motivace, motivace ke studiu či motivace a pracovní spokojenost zdravotníků.
Praktická část byla zrealizována pomocí kvalitativního výzkumu, metodou polostrukturovaného rozhovoru. Rozhovor je složen celkem z 28 otázek. Výzkumný soubor tvořilo deset studentek oboru Všeobecná sestra z různých fakult. Podmínkou pro uskutečnění rozhovoru bylo ukončené středoškolské vzdělání, zahájené studium na vysoké škole v oboru Všeobecná sestra a souhlas studentek s poskytnutím rozhovorů, které byly provedeny online formou. Rozhovory byly následně přepsány, vytištěny
a zpracovány metodou tužka a papír. Výsledky byly rozděleny do čtyř kategorií a dvaceti podkategorií. Cílem výzkumné části bylo zjistit důvody studentek k volbě oboru Všeobecná sestra, zjistit jejich očekávání od studia VŠ a jejich názor na současný vysokoškolský vzdělávací systém. Z výzkumného šetření vyplynulo, že 5 studentek z 10 dotázaných motivuje zvýšení kompetencí a získání informací. Dále bylo jako motivace zmíněno uznání od ostatních, větší samostatnost, vysokoškolský titul, vyšší finanční ohodnocení nebo motivace z okolí. Studentky od studia nejčastěji očekávaly získání nových informací a rozšíření obzorů. Co se týká vzdělávání, uvedlo 9 studentek z 10, že vysokoškolské vzdělávání je důležité. V této práci jsou shrnuty motivy studentek, jejich zkušenosti se studiem, názory na studium a jejich spokojenost. Bakalářská práce může poskytnout bližší pohled na povolání všeobecné sestry a případně informovat uchazeče
o studijní obor Ošetřovatelství. Také může sloužit jako zpětná vazba pro fakulty ke zjištění, jak jsou studenti spokojeni se studiem. | cze |
dc.format | 83 s. (177 570 znaků). | |
dc.format | 83 s. (177 570 znaků). | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | Motivace | cze |
dc.subject | vzdělávání | cze |
dc.subject | všeobecná sestra | cze |
dc.subject | Motivation | eng |
dc.subject | education | eng |
dc.subject | general nurse | eng |
dc.title | Motivace sester ke studiu na vysoké škole | cze |
dc.title.alternative | Nursing student's motivation toward a university education | eng |
dc.type | bakalářská práce | cze |
dc.identifier.stag | 65666 | |
dc.description.abstract-translated | This bachelor's thesis deals with nursing student's motivation toward a university education. The thesis is divided into theoretical and practical parts. The theoretical part has four parts. The first part explains nursing, the nurse profession and its prestige, and nursing companies. The second part is dedicated to the history of nursing in the Czech Republic and abroad. The third part describes the current education of nurses, legislation, pre-gradual and post-gradual studies, lifelong education, and nurses' competence. The last part is focused on the definition of motivation, Maslow's hierarchy of needs, motivation to work and study, and work satisfaction of health workers.
In the practical part, qualitative research was used. The method of a semi-structured interview was used. The interview included 28 questions. In total, 10 females studying general nursing from different faculties were interviewed. The requirements for the interview were a high school diploma, enrollment in the university, and agreement to give the interview which was taken online. Afterward, the interviews were rewritten, printed, and processed manually. The conclusions were divided into 4 categories and 20 subcategories. The research aimed to map reasons for a decision to major in general nursing, learn about expectations about the education, and gather opinions on the current educational system. The research showed that 5 out of 10 students are motivated by an increase in competence and knowledge. In addition, recognition from others, increase in independence, university degree, higher financial evaluation, or external motivation were considered as highly motivating. Further, the students were mostly expecting to gain knowledge and learn new skills. Similarly, 9 out of 10 students think that university education is important.
This thesis summarises the motivation, experience, opinions, and level of satisfaction of female students. This thesis tries to bring a closer look at the profession of general nurse and also, to inform potential candidates interested in the general nursing major. This thesis can also provide universities with feedback on the level of satisfaction of students with their academic studies. | eng |
dc.date.accepted | 2021-05-31 | |
dc.description.department | Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Všeobecná sestra | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Bc. | |
dc.thesis.degree-program | Ošetřovatelství | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |
dc.contributor.referee | Vlachová, Kristýna | |