Edukace pacientů s flebotrombózou v nemocničním zařízení
Abstrakt
Bakalářská práce se zabývá problematikou edukace u pacientů s diagnostikovanou flebotrombózou, kteří jsou hospitalizováni na interním oddělení. Cílem této práce bylo zjistit, jakým způsobem sestry edukují pacienty po prodělané flebotrombóze v nemocničním zařízení a jakými znalostmi a dovednostmi disponují pacienti po prodělané flebotrombóze před propuštěním do domácího ošetřování. Bylo stanoveno šest výzkumných otázek, které zjišťovaly, jaké edukační metody a pomůcky sestry využívají k edukaci pacientů po prodělané flebotrombóze. Dále zjišťovaly, jakými znalostmi a dovednostmi sestry disponují o péči pacientů po prodělané flebotrombóze a jakými znalostmi a dovednostmi disponují pacienti po prodělané flebotrombóze.
V teoretické části je práce zaměřena na anatomii, fyziologii a patologii žilního systému, na diagnostiku, léčbu, prevenci a komplikace hluboké žilní trombózy, včetně ošetřovatelské péče u nemocného s flebotrombózou v nemocničním a domácím prostředí. A v neposlední řadě edukace nemocného s flebotrombózou a úloha sestry edukátorky.
Za účelem dosažení cíle byla využita kvalitativní metoda výzkumného šetření, metodou dotazování, technikou hloubkového nestandardizovaného rozhovoru, a to u pacientů s flebotrombózou v nemocničním zařízení a sester pečujících o tyto nemocné. Výzkumný vzorek tvořilo 6 sester a 4 pacienti.
Výsledky získaných dat vedly ke zjištění, že sestry patřičně edukují pacienty s flebotrombózou v oblasti mobilizace, přikládání bandáží, nízkomolekulárního heparinu a dodržování dietních postupů při léčbě warfarinem. Výzkumné šetření dále odhalilo, že pacienti mají povědomí o své diagnóze.
Výsledky šetření budou nabídnuty pracovníkům oddělení, kde bylo výzkumné šetření prováděno, ve smyslu vytvořeného návrhu edukačního plánu v péči o pacienta po prodělané hluboké žilní trombóze, jako podklad k možným změnám v edukaci pacientů s flebotrombózou a jejich rodinám.