dc.contributor.advisor | Zölzer, Friedo | |
dc.contributor.author | Vaněček, Marcel | |
dc.date.accessioned | 2024-03-12T12:02:47Z | |
dc.date.available | 2024-03-12T12:02:47Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.date.submitted | 2021-05-10 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/45400 | |
dc.description.abstract | Ionizující záření je fyzikální faktor, který nezanedbatelně působí na lidské zdraví.
Průměrný člověk je na planetě Zemi ozářen v průměru 2,4 mSv ročně. Největší část z této dávky
pochází z přírodních zdrojů, především radonu. Vysoké koncentrace radonu jsou druhou
nejčastější příčinou rakoviny plic, hned po kouření. V současné době je však na vzestupu
ozáření z lékařských zdrojů, které se v některých vyspělých zemích může rovnat ozáření ze
zdrojů přírodních. Základní znalosti o zdrojích ionizujícího záření, jeho účincích a ochranou
před ním, by měly být známy všem studentům středních škol.
Diplomová práce se zaměřuje na téma ionizujícího záření z pohledu středoškolských
učitelů a studentů. Práce je rozdělena na dvě hlavní části. V první, teoretické části je rozebírána
problematika ionizujícího záření jako fyzikálního faktoru ovlivňujícího lidské zdraví. Je zde
popsán vznik ionizujícího záření, základní pojmy, jako radioaktivita a poločas rozpadu, jsou
zde rozlišeny jednotlivé druhy záření, jednotlivé zdroje, účinky a ochrana před ním.
Druhá, praktická část je zaměřena na zkoumání znalostí studentů středních škol o této
problematice. V práci je řešeno několik cílů. Prvním cílem práce je analýza přístupu
středoškolských učitelů k informacím o tématu ionizujícího záření. Druhým cílem je ověření
znalostí středoškolských studentů o tomto tématu. Třetím cílem je zhodnotit, zda jsou studenti
středních odborných škol lépe znalostně vybaveni o tématu ionizujícího záření než studenti
gymnázií. Čtvrtým a posledním cílem práce je sepsání volně přístupného materiálu o tématu
ionizujícího záření pro středoškolské učitele i studenty. Tento materiál bude sloužit jako
informační zdroj při tvorbě edukačního podkladu učitelům vyučujících o tématu ionizujícího
záření, ale mohou jej využít i studenti při tvorbě seminárních prací. | cze |
dc.format | 126 s. (160 124) | |
dc.format | 126 s. (160 124) | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | Ionizující záření | cze |
dc.subject | radiace | cze |
dc.subject | zdroje ozáření | cze |
dc.subject | radiační zátěž | cze |
dc.subject | přírodní záření | cze |
dc.subject | Ionizing radiation | eng |
dc.subject | radiation | eng |
dc.subject | radiation sources | eng |
dc.subject | radiation exposure | eng |
dc.subject | natural radiation | eng |
dc.title | Ionizující záření jako téma environmentální edukace | cze |
dc.title.alternative | Ionizing radiation as topic of environmenatal education | eng |
dc.type | diplomová práce | cze |
dc.identifier.stag | 62488 | |
dc.description.abstract-translated | Ionizing radiation is a physical factor that has a significant effect on human health. An
average person on Earth is irradiated at an average of 2.4 mSv per year. Most of this dose comes
from natural sources, especially radon. High levels of radon are the second most common cause
of lung cancer after smoking. At present there is an increase in exposure from medical sources
which in some developed countries may equal to exposure from natural sources. Basic
knowledge about sources of ionizing radiation, its effects and protection against it should be
known to all high school students.
The diploma thesis focuses on ionizing radiation from the perspective of high school
teachers and students. It is divided into two main parts. In the first theoretical part the issue of
ionizing radiation as a physical factor affecting human health is discussed. It describes the
origin of ionizing radiation, basic concepts such as radioactivity and half-life, there are different
types of radiation, individual sources, effects and protection against it.
The second practical part is focused on examining the knowledge of high school students
on this issue. The work tries to solve several goals. The first goal of the thesis is analysing the
approach of high school teachers to information about the topic of ionizing radiation. The
second goal is to verify the knowledge of high school students. The third goal is to evaluate
whether high school students have a better knowledge of the topic of ionizing radiation than
grammar school students. The fourth and last goal of the diploma thesis is to write a freely
accessible material about the topic of ionizing radiation for high school teachers and students.
This material will serve as an information source during the creation of the educational material
for teachers teaching on the topic of ionizing radiation, but it can also be used by students while
preparing seminar papers. | eng |
dc.date.accepted | 2021-06-07 | |
dc.description.department | Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Civilní nouzová připravenost | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Mgr. | |
dc.thesis.degree-program | Ochrana obyvatelstva | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |
dc.contributor.referee | Freitinger-Skalická, Zuzana | |