Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorZölzer, Friedo
dc.contributor.authorVaněček, Marcel
dc.date.accessioned2024-03-12T12:02:47Z
dc.date.available2024-03-12T12:02:47Z
dc.date.issued2021
dc.date.submitted2021-05-10
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/45400
dc.description.abstractIonizující záření je fyzikální faktor, který nezanedbatelně působí na lidské zdraví. Průměrný člověk je na planetě Zemi ozářen v průměru 2,4 mSv ročně. Největší část z této dávky pochází z přírodních zdrojů, především radonu. Vysoké koncentrace radonu jsou druhou nejčastější příčinou rakoviny plic, hned po kouření. V současné době je však na vzestupu ozáření z lékařských zdrojů, které se v některých vyspělých zemích může rovnat ozáření ze zdrojů přírodních. Základní znalosti o zdrojích ionizujícího záření, jeho účincích a ochranou před ním, by měly být známy všem studentům středních škol. Diplomová práce se zaměřuje na téma ionizujícího záření z pohledu středoškolských učitelů a studentů. Práce je rozdělena na dvě hlavní části. V první, teoretické části je rozebírána problematika ionizujícího záření jako fyzikálního faktoru ovlivňujícího lidské zdraví. Je zde popsán vznik ionizujícího záření, základní pojmy, jako radioaktivita a poločas rozpadu, jsou zde rozlišeny jednotlivé druhy záření, jednotlivé zdroje, účinky a ochrana před ním. Druhá, praktická část je zaměřena na zkoumání znalostí studentů středních škol o této problematice. V práci je řešeno několik cílů. Prvním cílem práce je analýza přístupu středoškolských učitelů k informacím o tématu ionizujícího záření. Druhým cílem je ověření znalostí středoškolských studentů o tomto tématu. Třetím cílem je zhodnotit, zda jsou studenti středních odborných škol lépe znalostně vybaveni o tématu ionizujícího záření než studenti gymnázií. Čtvrtým a posledním cílem práce je sepsání volně přístupného materiálu o tématu ionizujícího záření pro středoškolské učitele i studenty. Tento materiál bude sloužit jako informační zdroj při tvorbě edukačního podkladu učitelům vyučujících o tématu ionizujícího záření, ale mohou jej využít i studenti při tvorbě seminárních prací.cze
dc.format126 s. (160 124)
dc.format126 s. (160 124)
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectIonizující zářenícze
dc.subjectradiacecze
dc.subjectzdroje ozářenícze
dc.subjectradiační zátěžcze
dc.subjectpřírodní zářenícze
dc.subjectIonizing radiationeng
dc.subjectradiationeng
dc.subjectradiation sourceseng
dc.subjectradiation exposureeng
dc.subjectnatural radiationeng
dc.titleIonizující záření jako téma environmentální edukacecze
dc.title.alternativeIonizing radiation as topic of environmenatal educationeng
dc.typediplomová prácecze
dc.identifier.stag62488
dc.description.abstract-translatedIonizing radiation is a physical factor that has a significant effect on human health. An average person on Earth is irradiated at an average of 2.4 mSv per year. Most of this dose comes from natural sources, especially radon. High levels of radon are the second most common cause of lung cancer after smoking. At present there is an increase in exposure from medical sources which in some developed countries may equal to exposure from natural sources. Basic knowledge about sources of ionizing radiation, its effects and protection against it should be known to all high school students. The diploma thesis focuses on ionizing radiation from the perspective of high school teachers and students. It is divided into two main parts. In the first theoretical part the issue of ionizing radiation as a physical factor affecting human health is discussed. It describes the origin of ionizing radiation, basic concepts such as radioactivity and half-life, there are different types of radiation, individual sources, effects and protection against it. The second practical part is focused on examining the knowledge of high school students on this issue. The work tries to solve several goals. The first goal of the thesis is analysing the approach of high school teachers to information about the topic of ionizing radiation. The second goal is to verify the knowledge of high school students. The third goal is to evaluate whether high school students have a better knowledge of the topic of ionizing radiation than grammar school students. The fourth and last goal of the diploma thesis is to write a freely accessible material about the topic of ionizing radiation for high school teachers and students. This material will serve as an information source during the creation of the educational material for teachers teaching on the topic of ionizing radiation, but it can also be used by students while preparing seminar papers.eng
dc.date.accepted2021-06-07
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineCivilní nouzová připravenostcze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameMgr.
dc.thesis.degree-programOchrana obyvatelstvacze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeFreitinger-Skalická, Zuzana


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam